Tilslutte 12 volt batteri i campingvogn

Denne artikel indeholder følgende:
1) Tilslutte batteri i campingvogn.
2) Tilslutte batteri i campingvogn samt opladning fra bil med batteribooster.



Tilslutte batteri i campingvogn.

Nå du skal tilslutte dit batteri i campingvognen skal du tilslutte batteriet via campingvognens 12 volt omformer, således får din campingvogn 12 volt strøm til lys, vandpumper m.v. når du ikke har den tilsluttet bilen eller 230 volt 🙂 .

Det er forholdvis let, at tilslutte et batteri i en campingvogn, og mange campingvogne har 12 volt omformer i campingvognen, hvor 12 volt omformeren er klargjort til tilslutning af batteri.
På selve 12 volt omformeren fremgår det hvor batteriet skal tilsluttes (BATT), se billeder samt rød cirkel på billede.

Det første billede viser hvordan 12 volt omformeren ser ud inden du skruer dækslet af til ledningerne, og billede nummer to viser hvordan 12 volt omformeren ser ud når du har skruet dækslet af.

Her ser du omformeren før der er åbnet ind til tilslutning af ledninger.

Tilslutte batteri i campingvogn inkl. ensretter.

Tilpas noget kabel min 2 x 2,5 mm2, og helst 4 mm2 mellem campingvogn batteri (Figur 1) og +BATT i 12 volt omformeren jf. billede.

Du bør placerer en ”ensretter” tæt på batteriet (figur 3). Ensretteren bruges ved lading af vognes batteri fra bilens batteri, forhindre modsat strømretning samt overbelastning af kabler.
Montering af en ensretter af denne type reducer strømmen med ca. 1 volt.

Ønsker du en on/off kontakt til, at fra- og tilkoble strømmen fra batteriet til campingvognen, kan du placer en kontakt på + ledning jf. figur 4.

Figur 2= 230 volt oplader f.eks fuld automatisk lader 3,6 eller 8 trins lader.
Figur 3= Ensretter (Forhindre modsat strømretning samt overbelastning af kabler)
Figur 4= Kontakt som fra- og tilkobler 12 volt strøm fra batteriet i campingvognen.
Figur 5= sikring.
Figur 6= ensretter

Opladningen som sker fra bilen er ikke kraftig nok uden en batteribooster, derfor bør du altid have en 230 volt batterilader monteret f.eks 3,6 eller 8 trins fuldautomatisk.

Når man har fået monteret 13 polet stik på bilen er der som regel tilsluttet konstantstrøm til campingvognen. Derfor behøver du ikke, at få lavet noget yderligere idet du kan oplade campingvognens batteri fra bilens konstantstrøm, dog skal du være opmærksom på der vil være forbindelse mellem bilens batteri og campingvognens batteri fordi der ikke er etableret et relæ som f.eks er tilsluttet bilens tænding eller ligende.

Det har ren praktisk ikke nogen betydning så længe du ikke har stort forbrug, som f.eks køleskab tilsluttet campingvognens batteri. Har du ikke et relæ monteret, og du har “stort” forbrug, kan du bare tage dit 13 polet stik ud af bilen, og ind igen når du skal køre. Vi aldrig selv taget stikket ud fordi vi skulle have en overnatning på en autohoff eller rasteplads, fordi vores strømforbrug er meget lille, ved brug af strøm til lys, vandpumper.

Nordiske vinter campingvogne som f.eks Kabe har fra fabrikken indbygget et relæ som sikre der ikke er forbindelse mellem bilens batteri og campingvognens batteri når bilen er slukket.

Ensretter:
En ensretter anvendes ved opladning af campingvognens batteri fra bilen.
Montering af ensretteren sikre mod modsat strømretning samt overbelastning af kabler. Montering af den viste ensretter reducer ladestrømmen med ca. 1 volt.

NB. Anvender du batteribooster er de fleste batteriboostere med indbygget ensretter, du skal således ikke foretage dig noget vedrørende ensretter, hvis du har en batteribooster monteret.

Ensretter campingvogn

Det er ikke tilladt at lave indgreb i campingvognens el-net, hvad angår 12 volt samt 230 volt. Er du i tvivl bør du kontakte en fagmand.

Det er ikke ligegyldigt hvilken ledninger du anvender, 12 volt og 230 volt er opdelt i en campingvogn, og der er forskel på lednings typerne, f.eks skal der bruges 12 volt ledning til 12 volt og sikringen skal være korrekt og afhænger af ledningens størrelse (mm2). 12 volt og 230 volt må ikke blandes sammen!. Forkert ledningsstørrelse samt forkert sikrings størrelse kan med medføre ledningerne bliver varme og kan smelte.

Se evt. mere om 12 volt ledninger/sikringer via nedenstående links:
Se mere om 12 volt ledninger og sikringer
Klik her .

Det kræver ekspertise at lave indgreb i en campingvogns installation både hvad angår 12 volt og 230 volt. Det er en opgave for fagfolk, læs evt. stærkstrømsbekendtgørelsen.
Se mere om retinformation “stærkstrømsbekendtgørelsen” Klik her .

Du skal kigge i “kapitel 708” som vedrører campingpladser og campingvogne.



Tilslutte batteri i campingvogn samt opladning fra bil (Batteribooster).

Nå du skal tilslutte dit batteri og batteribooster i campingvognen skal du tilslutte via campingvognens 12 volt omformer, således får din campingvogn 12 volt strøm til lys, vandpumper m.v. når du ikke har den tilsluttet bilen eller 230 volt 🙂 .

Det er forholdvis let, at tilslutte et batteri og batteribooster i en campingvogn, og mange campingvogne har 12 volt omformer i campingvognen, hvor 12 volt omformeren er klargjort til tilslutning af batteri.
På selve 12 volt omformeren fremgår det hvor batteriet skal tilsluttes (BATT), se billeder samt rød cirkel på billede.

Batteriboosteren skal også tilsluttes jf. billlede og tekst – se blå cirkeler på billede.

Det første billede viser hvordan 12 volt omformeren ser ud inden du skruer dækslet af til ledningerne, og billed nummer to viser hvordan 12 volt omformeren ser ud når du har skruet dækslet af.

Her ser du omformeren før der er åbnet ind til tilslutning af ledninger.

Tilslutter batteri og batteribooster i campingvogn.

1) Start med at frigør + og – ledning i P1 jf. figur 1. Du tilpasser nu et kabel min 2×2,5 mm2 mellem Batteri Booster (figur 2) og de kabler du lige har løsnet. Forbind kablet med + og – ledninger du har løsnet (Sikre evt. med isoleringstape).

2) Du tilpasser kabel min 2×2,5 mm2 mellem Batteri Booster (figur 2) og Campingvogn batteri figur 1.

3) Tilpas noget kabel min 2×2,5 mm2 mellem campingvogn batteri (Figur 3) og +BATT i omformeren.

4 NB. Ønsker du en kontakt til at fra- og tilkoble strømmen til campingvognen., kan du placer en kontakt på + ledning jf. figur 4.

5) Figur 5= Sikring

Nu sker der opladning fra bilen til campingvognens batteri, og du har 12 volt strøm på campingvognen. Du kan også tilslutte en 230 volt batteri lader, således du lader på batteriet når du holder stille samt når du køre med din campingvogn.

Batteri Boosteren sikre korrekt opladning til 14,7 Volt selv om input spændingen er ca.10,5 Volt, du behøves således ikke tænke på strøm tab med den eksisterende installation i bil og campingvogn.
Nedenstående billede viser eksempel på hvordan en batteribooster ser ud:

DAN 1212 batteribooster

Batteri Boosteren har indbygget skillerelæ/ensretter som ved lading af vognes batteri fra bilens batteri, forhindre modsat strømretning samt overbelastning af kabler. Tillige har Batteri Boosteren indbygget sikring. Bruger du ikke Batteri Booster bør du bruge en ensretter.

Når man har fået monteret 13 polet stik på bilen er der som regel tilsluttet konstantstrøm til campingvognen. Derfor behøver du ikke, at få lavet noget yderligere idet du kan oplade campingvognens batteri fra bilens konstantstrøm, dog skal du være opmærksom på der vil være forbindelse mellem bilens batteri og campingvognens batteri fordi der ikke er etableret et relæ som f.eks er tilsluttet bilens tænding eller ligende.

Det har ren praktisk ikke nogen betydning så længe du ikke har stort forbrug, som f.eks køleskab tilsluttet campingvognens batteri. Har du ikke et relæ monteret, og du har “stort” forbrug, kan du bare tage dit 13 polet stik ud af bilen, og ind igen når du skal køre. Vi aldrig selv taget stikket ud fordi vi skulle have en overnatning på en autohoff eller rasteplads, fordi vores strømforbrug er meget lille, ved brug af strøm til lys, vandpumper.

Nordiske vinter campingvogne som f.eks Kabe har fra fabrikken indbygget et relæ som sikre der ikke er forbindelse mellem bilens batteri og campingvognens batteri når bilen er slukket.

Ovenstående er eksempel på hvordan en installation kan udføres, og installationen kan udføres på andre måder.

Det er ikke tilladt at lave indgreb i campingvognens el-net, hvad angår 12 volt samt 230 volt. Er du i tvivl bør du kontakte en fagmand.

Det er ikke ligegyldigt hvilken ledninger du anvender, 12 volt og 230 volt er opdelt i en campingvogn, og der er forskel på lednings typerne, f.eks skal der bruges 12 volt ledning til 12 volt og sikringen skal være korrekt og afhænger af ledningens størrelse (mm2). 12 volt og 230 volt må ikke blandes sammen!. Forkert ledningsstørrelse samt forkert sikrings størrelse kan med medføre ledningerne bliver varme og kan smelte.

Se evt. mere om 12 volt ledninger/sikringer via nedenstående links:
Se mere om 12 volt ledninger og sikringer
Klik her .

Det kræver ekspertise at lave indgreb i en campingvogns installation både hvad angår 12 volt og 230 volt. Det er en opgave for fagfolk, læs evt. stærkstrømsbekendtgørelsen.
Se mere om retinformation “stærkstrømsbekendtgørelsen” Klik her .

Du skal kigge i “kapitel 708” som vedrører campingpladser og campingvogne.



Du kan med fordel se mere via nedenstående links:

• Link: Lithium batteri 4,2 kg
• Link: Mover batteri lav vægt
• Link: 12 volt fra bil
• Link: Batteri info.
• Link: Batteri lader
12 volt ledninger og sikringer
• Link: Vinterklargøring af batteri


Følger du os på Facebook?
– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..




Caravaninfo.dk er Skandinavien´s største samt mest unikke private campingportal vedrørende:Campingvogne, Caravan Movere, Udstyr, Teknik, Artikler samt gode råd til Gør-Det-Selv Projekter.


NB. Husk at deltage i afstemning, du kan også skrive dine evt. kommentar/ erfaringer nederst på siden.
Klik her – Link til side med afstemninger samlet





Camping & Fritid Horsens