Batterilader til campingvogn


Batterilader:

Det er vigtigt du anvender den rigtige batterilader til dit batteri.
Ved brug af forkert batterilader, vil der være risiko for du beskadiger batteriet, forringer levetiden, batteriet yder ikke max. Når der nævnes beskadiger batteriet tænkes der bla. på, at AGM og GEL batterier skal oplades korrekt, dog er mange batteriladere idag bygget til opladning af Agm og Gel batterier.

NÃ¥r du har 230 Volt til rÃ¥dighed, kan du oplade batteriet med en batterilader. Batteriet fulde kapacitet opnÃ¥s kun hvis du har købt en batterilader som kan oplade til 14,4 volt, og som samtidig selv regulerer ladestrømmen ned til ca. 13,8 Volt efter batteriet er fuldt opladet, ogsÃ¥ kaldet “vedligeholdesesladning” (Vedligeholdelsesladning med impulser forbedrer batteriets levetid og ydelse). Batteriladere med f.eks temperatursensor, forbedre ladningen af batteriet, fordi temperatursensoren justerer automatisk ladespændingen, hvis temperaturen afviger fra +25 grader. En høj temperatur sænker spændingen, og frosttemperaturer hÃ¥ndteres ved hjælp af højere spænding.

Det er toppen af kransekagen, hvis batteriladeren er med temperatursensor, idet en temperatursensor forøger batteriet levetid, og opladningen sker under de bedste forhold – Ofte er batterilader fra ca. 13A, og op efter udstyret med temperatursensor.

Ovennævnte batteriladere kaldes ofte 3, 6 eller 8 trins fuldautomatisk ladeproceslader, der findes mange forskellige 230 volt kvalitets batterilader på marked i dag, f.eks er en CTEK batterilader gode til AGM, Optima batterier og gelebatterier. Polaris BC1216 er også en god 4 trins switch-mode lader, laderen kan indstilles til at lade blybatterier, Gel eller AGM batterier, og har termostatstyret køleventilator samt ensretter som forhindre, at strømmen kan løbe fra batteriet til den eksterne strømkilde.

Ovenstående batteriladere blot for at nævne nogle velegnet batterilader til AGM, Gele, Optima batterier. Du bør ligeledes være opmærksom på om den batterilader du køber kan lade et 100 % afladet batteri op som Ctek f.eks kan. Batterilader findes i forskellige størrelser f.eks 5.0 A, 7.0 A, 10 A, 15 A og 25 A jo større batterilader du køber, jo hurtigere bliver dit batteri opladet.

Batteriladere fra 15 A og op efter, er ofte med indbygget ventilator til afkøling samt med temperatursensor. Fordelen ved batteriladeren er med temperatursensor er, at batteriladeren lader batteriet korrekt om vinteren hvor ladespændningen skal være højere, og lader med lavere ladespændning om sommeren.

Køber du Cetek 12 volt batterilader til din campingvogn, bør du købe Ctek M100 (10A), M200 (15A) eller M300 (25A) – Kaldes ogsÃ¥ marinelader, og er beregnet til fast installation. Forskellen pÃ¥ en f.eks Ctek M100 (10A) batterilader, og Ctek MXS 10A, er at M100 har fastmonteret ringkabel (Se billeder nederst pÃ¥ siden), hvor f.eks MXS 10A er med clamps som oftes anvendes af autoværksteder til ikke fast installation. Alle Ctek (M) modeller er med fabriksmonteret ringkabler til fastmontering.

Sidst og ikke mindst, er der også forskel på garanti hvis du køber en af de større batterilader f.eks 25A. Køber du en MXS 25A får du 2 års garanti, køber du en M300 som også er 25A får du 5 års garanti.

Udskifter du en batterilader i en nordisk vintercampingvogn som f.eks Kabe, skal du være opmærksom på, at en Kabe ikke har en 12 volt strømforsygning indbygget. Kabe campingvogne er typisk som standard udstyret med 25-30 A batterilader fordi batteriladeren oplader batteriet som alene forsyner campingvognens 12 volt. Batteriet udsættes derfor for flere lade cyklus når spændingen er kommet under en bestemt spænding, hvilket er hårdt for batteri og batterilader.

Skifter du batterilader i nordiske vintercampingvogne skal du ikke vælge en for lille batterilader, vælg evt. samme størrelse f.eks 25A, således undgår du batteriladeren har svært ved at følge med.
Nedenstående er billeder af Ctek M300 (25A) batterilader:

Ctek batterilader M300
Ctek batterilader M300

Nedenstående viser fabriks monteret ringkabelsko:
m-300_3


Kabe campingvogn – Udskiftning af batterilader:

Kabe har en fabriksmonteret 25A batterilader som i vores campingvogn lige pludselig ikke virkede mere РVar lidt skuffet over s̴ kort levetid.
Udskifter du en batterilader i en nordisk vintercampingvogn som f.eks Kabe, skal du være opmærksom på, at en Kabe ikke har en 12 volt strømforsygning indbygget som i f.eks tysk produceret campingvogne (se nedenstående billede):

Her ser du omformeren før der er åbnet ind til tilslutning af ledninger.
12 volt omformer som er i bla. Tyske campingvogne men ikke i Kabe campingvogn (350W/35A)

Vi valgte at udskifte til en Ctek M300 (25A), det vil sige samme størrelse som den fabriksmonteret 25A batterilader. I Kabe campingvogne oplader batteriladeren batteriet, og det er alene batteriet som forsyner campingvognens 12 volt.  Batteriet udsættes derfor for flere lade cyklus når spændingen er kommet under en bestemt spænding, hvilket er hårdt for batteri og batterilader.

Ved at vælge samme størrelse batterilader som den fabriksmontert 25A samt et godt batteri, kommer du ikke ud for laderen ikke kan følge med forbruget på batteriet. Vi har valgt et Optima Yellow Top 75 Amp, som er virkeligt godt batteri, og nok et af de mest optimale til mover brug.
NB. Klik på billede ved forstørrelse.

Sådan ser æsken ud i toppen:
Sådan ser æsken ud i toppen
Sådan ser æsken ud på bagsiden, hvor data er beskrevet:
Sådan ser æsken ud på bagsiden, hvor data er beskrevet
Her ser du batteriladeren inkl. fabriks monteret ringkabelsko samt Temperatursensor:
Her ser du batteriladeren inkl. fabriks monteret ringkabelsko samt Temperatursensor
Her ser du ringkabelsko markeret med + og - monteret - Bemærk at temperatursensor er monteret på + ledning ved batteriet:
Her ser du ringkabelsko markeret med + og – monteret – Bemærk at temperatursensor er monteret pÃ¥ + ledning ved batteriet
Færdig installation - Over batteriladeren ser du den fabriksmonteret batteribooster:
Færdig installation – Over batteriladeren ser du den fabriksmonteret batteribooster

Temperatursensor er som du kan se monteret ved batteri + pol, og forbedre ladningen af batteriet, fordi temperatursensoren justerer automatisk ladespændingen, hvis temperaturen afviger fra +25 grader. En høj temperatur sænker spændingen, og frosttemperaturer håndteres ved hjælp af højere spænding.

M300 er en fuldautomatisk 8-trins oplader, der leverer 25A, og er ideel til batterier mellem 40 Ah og 500 Ah. M300 (25A) analyserer, om batteriet kan acceptere og bevare opladningen, den fjerner skadelige blysulfatkrystaller og giver en effektiv opladning og skifter automatisk til sikker vedligeholdelsesopladning, når batteriet er fuldt opladet.

Den praktiske Recond-mode genetablerer batteriet efter dybe afladningscyklusser, som kan forekomme.
Kvaliteten på ladespænding og ladestrøm er meget vigtig. En høj strømripple opvarmer batteriet og bevirker, at den positive elektrode ældes. En høj spændingsripple kan skade andet udstyr, der er tilsluttet til batteriet.

Batteriladere fra CTEK producerer en meget ren spænding og strøm med lav strømripple.
Afbrydelser og ripple fra spænding og strøm kan ødelægge følsomt udstyr, som er tilsluttet batteriet. IP44-klassificering betyder, at Ctek M300 er godkendt til udendørs brug. Den genererer ikke skadelige galvaniske ladninger, er fuldt beskyttet mod at producere spænding, der kan skade de elektroniske dele, og den er udviklet til sikker opladning: gnistfri, polaritetsbeskyttet og kortslutningsbeskyttet. M300 leveres med fem års garanti.

Eyelet M10 (10,4 mm)
Tempsensor på kabel.

Data vedrørende M300:
Data vedrørende M300 (25A)

Ovennævnte Ctek M300 (25A) batterilader blev installeret sammen med nyt Optima Yellow Top 75 Ah som vist på nedenstående billede.

Optima Yellow Top batteriet kan holde en høj spænding i hele afladningsfasen, og holder spændningen 12 volt næsten til 100% udløb – Du har sÃ¥ledes minimum 12 volt ved forbrug af batteriet til batteriet er næsten 100% afladet. Herudover har batteriet den egenskab, at der sker hurtig ind- og udladning, og batteriet kan tÃ¥le 100 % afladning.

Med Optima Yellow Top batteri installeret har du et kvalitets kraftværk som samtidig er det bedste batteri til Mover brug. Suppleret med en god batterilader som f.eks Ctek M200 15A eller M300 25A, har du kvalitet, stabilitet og lang levetid.
• Optima Yellow Top batteri egenskaber medføre batteriet på f.eks 38 Ah, svarer til et alm. batteri på ca. 75 Ah, og 75 Ah svarer til ca. 150 Ah batteri.
• Batteriet tåler op til 15 gange flere rystelser.
• Op til 3x længere levetid.
• Optima Yellow Top taber ca. 1 v, og er derfor egnet til at stå i længere tid uden der sker opladning, hvilket bla. er en fordel når campingvognen er sat i vinterhi.
• Der er fabriksmonteret 4 meter kabel monteret med ringelkabelsko, du har således muligheder for at placeres batteriladeren ca. 4 meter fra batteriet

Den fabriksmonteret 25A mascot batterilader, kan ikke måle sig med Ctek batterilader kvalitet.

Mascot 25A batterilader som var fabriksmonteret i Kaben
Mascot 25A batterilader som var fabriksmonteret i Kaben

Den fabriksmonteret 25A mascot batterilader havde også temperatursensor, men den var placeret på selve batteriladeren som var placeret op af centralvarmen, det er absolut ikke optimalt for så måler den temperaturen ud fra centralvarmen radiatoren når man har varme på campingvognen, og ikke ved batteriet.

Ctek´s batterilader temperatursensor kan placeres ved selve batteriet på f.eks + pol, således måles temperaturen ved selve batteriet som er det korrekte. Mascot batteriladeren er ikke med fabriksmonteret ringkanelsko, det vil sige du skal selv til at klippe de monteret clamps af og monterer ringkabelsko for fastmontering.

Mascot laderen var ligeledes ikke med IP44-klassificering som betyder, at den er godkendt til udendørs brug. Den fabriksmonteret Mascot batterilader har kun 3 trin opladningscyklus, hvor Ctek har 8 trin, fuldautomatisk opladningscyklus samt RECOND: Genetablering af kraftigt afladte batterier.
Ingen tvivl om udskiftning af batteriladeren til Ctek er et godt valg i forhold til den fabriksmonteret Mascot.

75 Amp Optima Yellow Top batteri:

img_4815
Ovennævnte Optima Yellow Top batteri 55 Ah og 75 Ah kan bla. købes hos Thansen.

Læs Mere

Februar mÃ¥ned og ca. -2 grader – Du kan se batteriet har 12,86 volt før opladning, og temperaturen er -2. Billede to viser at du kan se hvor meget batteriladeren oplader batteriet med. Vores batterilader har temperatur føler monteret, og øger ladespændingen sÃ¥fremt temperaturen er f.eks -1 grad.

Batterivagt
Batteri før opladning ved -2 grader.
Batterivagt
Her ser hvormeget batteriladeres oplader batteriet med – Smart man ogsÃ¥ kan se hvor meget batterilader oplader med. Den høje indladning sker grunder temperaturen er -2 grader

 

Se billede (Digital multimeter):

Multimeter
Med et digital multimeter kan du undersøge om din campingvogns batteri, batterilader, Mover har korrekt spænding m.v. samt tjekke om der er strøm i din bil 13 pol stik m.v.. – Et godt stykke værktøj (set til kr. 69,50 – Hos onkel nyborg).


NB. Husk at deltage i afstemning, du kan også skrive dine evt. kommentar/ erfaringer nederst på siden.
Klik her – Link til side med afstemninger samlet



Deltag i vores Facebook gruppe:

Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik


Camping-Udstyr-Teknik:

Deltag i facebook gruppen Camping Udstyr, Teknik. En hyggelig gruppe som er for alle, og hvor der er god dialog samt hjælp at hente.

Læs Mere




Solceller Camping:

Har du solceller til camping eller overvejer du solceller til camping, kan du med fordel deltage i facebook gruppen Solceller Camping som omhandler alt vedrørende Solceller inden for Camping: Campingvogn, Autocamper, Telt, Teltvogn, Shelter, Campinghytte, Mobilhome eller Bivuak m.v..

Solceller Camping - Facebook Gruppe



Læs Mere


Summary
Batterilader til campingvogn
Article Name
Batterilader til campingvogn
Description
Batterilader til campingvogn
Author
Publisher Name
Caravaninfo.dk
Publisher Logo

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top