Beskadigelse af batteri i campingvogn

Her findes flere artikler om beskadigede batterier i campingvogne:





Er der nogle af jer der har oplevet det samme, som vi lige har oplevet???:

Artikel nr.1:
Den 3. Juli 2015 havde jeg campingvognen til reparation hos en større anderkendt campingforhandler, de sagde at batteriet ikke var godt længere, vi havde lige købt vognen.

Så jeg ville så have et nyt batteri monteret, hvilket de gjorde til en pris for batteriet på 2.250 kr.

Det har fungeret fint indtil her i marts måned, vognen har stået hjemme til medio november med strøm tilsluttet.

Blev kørt til opbevaring i en tør isoleret lade.

Da vi henter den er der ikke strøm på batteriet, jeg sætter strøm til vognen og dermed laderen.

Der kommer ikke strøm på efter 8 timer, jeg tager derfor polerne af, sætter min vedligeholdelse lader på på slov.

Næste morgen stinker det i vognen, batteriet koger. Og har været ved at antænde vognen p.g.a. En kortsluttet celle.

Forhandleren siger at det ikke er garanti, fordi at batteriet har været afladet. Så de vil ikke erstatte det.

Alt har været slukket, og der har ikke været forbrug på.

Nu er spørgsmålet, jo om andre har oplevet noget lignende, det foruroligede mig mest, er at det har været tæt på at campingvognen er brændt af, da den stod i indkørslen kunne huset jo også være brændt da den stod tæt på udhænget.

Gulvet er beskadiget.

Ovennævnte batteri er et EP450 EXIDE DUAL AGM (50 Ah), og er blevet opladet med en 9-trins batterilader med fuldautomatisk ladeproces. Batteriladeren kan oplade bly/syrebatterier inkl. GEL og AGM 40Ah til 250Ah.

Denne oplader har jeg haft igennem nogle år, og har brugt den på både min båd, samt på min havetraktor. Når jeg lader sætter jeg den altid på slow, det vil sige 2 AMP.

Til sammenligning er batteriet på båden 6 år gammel, og bliver ladet op inden vi tager ud og sejle. Båden står sammen med campingvognen til vinteropbevaring i laden.

Exide har oplyst, at det skyldes at batteriet har været afladet, hvorfor det har sulfateret på den ene celle, og derfor er kortsluttet under opladning.
De har ikke bedt om at se batteriet, kun afslået reklamation ud fra de billeder som er blevet sendt af batteriet og skaden.


Stor tak til Poul for sit bidrag til en artikel.


I december exploderede batteriet i vores vogn, med totalskade af vognen til følge:

Artikel nr.2:
I december exploderede batteriet i vores vogn, med totalskade af vognen til følge.

Campingvognen stod med strøm på og ladede, fordi jeg havde brugt moveren. Batteriet var et 90Ah EXIDE AGM 3 år gammelt, og batteriladeren en mascot intiligent lader, så det burde ikke have været noget problem, forhandleren som vurderede campingvognen mente at en celle i batteriet var kortsluttet.

Explosionen var så voldsom, at plastdele fra batteriet lavede skader på loftet, og gelsyren var sprøjtet ud over det hele.

Batteri og lader var blevet skiftet for 3 år siden, fordi jeg opdagede at det tidligere batteri kogte, den gang nåede det bare ikke at gå galt. Jeg skiftede både batterilader og batteri, fordi jeg ikke vidste hvilken af delene som fejlede.

Den totalskadet campingvogn blev solgt videre til en campingvognsforhandler, som herefter solgte den videre til en campist, uden at gøre noget.


Stor tak til Hugo for sit bidrag til en artikel.


NB.: Læs hvad andre har oplevet nederst på siden i kommentar felterne – Har du oplevet det samme eller noget som kan sammenlignes med ovenstående, så skriv en kommentar nederst på denne side eller send os en mail.


Hvordan sikre du batteriet ikke er afladet under kritiske værdier:
Vi anbefaler du installerer en batteri vagt, se lidt info. jf. nedenstående:
• Batteriet opladet i procent
• Hvor mange volt batteriet har
• Batteriet´s temperatur
• Oplysninger om: batteriet er ok, lad snart op, oplad nu
• Dato for hvor mange procent batteriet har været opladet til
• Hvilken campingvogn batterivagten er monteret i

•Link: Se mere om “batteri vagt” via dette link



Se relevante links:
•Link: Vintersikre batteri i campingvogn
•Link: Lithium batteri 30 Ah til campingvogn
•Link: Batteri lav vægt
•Link: Mover batteri info.
•Link: 12 volt ledninger/ sikringer.


Følger du os på Facebook?
– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..




Caravaninfo.dk er Skandinavien´s største samt mest unikke private campingportal vedrørende:Campingvogne, Caravan Movere, Udstyr, Teknik, Artikler samt gode råd til Gør-Det-Selv Projekter.





Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*