Vintersikre batteri i campingvognen

Vintersikre batteri i campingvognen


Hvad skal jeg gøre ved mit batteri i campingvognen om vinteren?:

Alle batterier selvudlades, og fritidsbatteri har ca. 5-6 % selvudladning pr. måned ved 20°C. Hvis dit batteri står hen i længere tid skal der ske genopladning. Batteriets selvudladning bliver mindre jo mere kulde det bliver udsat for. Feks. halveres selvudladningen for hver 10°C temperaturen falder (ved 20°C 5-6 % ved 10°C ca. 2,5- 3 %), batteriet bør derfor opbevares et koldt sted for at undgå for meget selvudladning, med mindre du har mulighed for opladning.

Gel samt AGM batteriers selvudladning er lavere, og du kan forvente et fuldt opladet (100%) batteri, kan opbevares uden forbrug i ca. 6 måneder ved 10°C uden det giver problemer, afhængig af batteritype. Dog er det bedst batteriet får en genopladning (100%) efter ca. 3-4 måneder.

Hvis et batteri er 100 % opladet fryser det først ved ca. -70 °C, batteri med 50 % opladning kan først fryse ved ca. – 25 °C, batterier uden strøm kan fryse ved – 7 °C. Sørger du for dit batteri har 50 % ladning kan det klare de værste kulde grader i Danmark.

Der bør ikke være forbrug på dit batteri mens batteriet står i vinterhi, med mindre du genoplader batteriet nogle gange i vinterperioden.

Husk at hvis du ikke har fjernet polskoene “alle tilslutninger”, vil der kunne forekomme større selvudladning, og batteriet har således behov for genopladning oftere.

Hvis du ikke genoplader dit batteri nogle gange i vinterperioden, og du ikke vintercamperer, kan du med fordel fjerne polskoene. Batteriet kan blive i campingvognen, men sørg for batteriet bliver fuldt (100%) opladet inden du sætter dit batteri i vinterhi.

Start sæsonen med, at monterer polskoene, og “genoplad batteriet 100 % inden batteriet tages i brug”.

Varme opstår ved brug samt ved genopladning af batteriet – Anvend kun gode kvalitets batteriladere.


Husk at dit batteri kapacitet reduceres ved kulde:

Et fuldt opladet batteri som “belastes i kulde” ved ca.:
+ 25°C giver 100 %
+/- 0°C giver 75 %
– 18°C giver 50%


Hvordan sikre du batteriet ikke er afladet under kritiske værdier:

Vi anbefaler du installerer en batteri vagt, se lidt info. jf. nedenstående:
• Batteriet opladet i procent
• Hvor mange volt batteriet har
• Batteriet´s temperatur
• Oplysninger om: batteriet er ok, lad snart op, oplad nu
• Dato for hvor mange procent batteriet har været opladet til
• Hvilken campingvogn batterivagten er monteret i

•Link: Se mere om “batteri vagt” via dette link

Nedenstående billede viser et multimeter:
Multimeter
Med et digital multimeter kan du undersøge om din campingvogns batteri har korrekt spænding samt tjekke om der er strøm i din bil 13 pol stik m.v.. – Et godt stykke værktøj (Set til ca. kr. 69,50 – Hos onkel nyborg).

En digital multimeter, kan anvendes til at kontrollerer hvor mange volt batteriet har uden ladespænding, men kan også anvendes til at kontrollerer hvor meget batteriladeren lader med på batteriet.

Er du i tvivl hvor mange gange du bør foretage genopladning når dit batteri er i vinterhi, kan du med fordel tjekke dit batteri med en digital batterimåler (voltmeter/multimeter).

Man bør have et digitalt voltmeter, og spændingen skal måles så tæt på batteriet som muligt idet kabler forårsager spændingsfald afhængig af belastningens størrelse.

Værdierne gælder for en temperatur på ca. 20 ° C.

LadningsgradSpænding SyrebatteriSpænding AGM BatteriSpænding GelbatteriBetydning
100% 12,60 V>12,80 V12,95 VFuldt opladet
70% 12,36 V12,55 V12,74 VDer skal lades
50% 12,10 V12,30 V12,54 VOplades omgående
10% 11,90 V12,20 V12,34 VFladt – muligvis delvist ødelagt
0%11,80 V<12,00 V12,10 V100 % Fladt - muligvis ødelagt

Batteriet bør ikke aflade mere end 50 %, det vil sige, hvis spænding måles under 12,4 V eller væskens (syrens) vægtfylde er under 1,22, skal batteriet genoplades. Det er svært at måle nøjagtigt, og batteriet må ikke have været opladet eller i brug det sidste døgns tid. “Lukkede”/ventilregulerede batterier kan ikke syremåles, her må man nøjes med voltmåling eller få testet sit batteri på en digital batteritester hos en en virksomhed som har batteritester.

NB. Batteriet virker med fuld styrke, lige til det ret pludselig »dør«. Hvis det hurtigt bliver »fladt« igen efter opladning, er det antageligt »dødt« og må kasseres.


Over 7.500 bruger af caravaninfo.dk har pt. afgivet afstemninger – Deltag med din afstemning!.


Nedenstående skema viser afstemningsresultater vedrørende sikring af batteri om vinteren:

Sikring af batteri om vinterenStemme procent fra Caravaninfo.dk afsteming
Mit batteri bliver i campingvognen om vinteren, og oplades ikke33.26%
Mit batteri bliver i campingvognen om vinteren, og oplades ca. 1-3 gange24.33%
Mit batteri bliver i campingvognen om vinteren, og oplades ca. hver måned21.58%
Jeg tager mit batteri ud af campingvognen om vinteren20.84%


Fjernbetjening: Din fjernbetjening til moveren bør opbevares varmt og tørt når din campingvogn er i vinterhi!


Se relevante links:

•Link: Vinterklargøring af campingvogn
•Link: Batteri vagt
•Link: Beskadigelse af batteri i campingvogn
•Link: Lithium (LiFePo4) Batteri
•Link: Batterier
•Link: Tilslutte 12 volt batteri i campingvogn
•Link: Batterilader
•Link: 12 Volt ledninger og sikringer


Følger du os på Facebook?

– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..


Caravaninfo.dk er Skandinavien´s største samt mest unikke private campingportal vedrørende:Campingvogne, Caravan Movere, Udstyr, Teknik, Artikler samt gode råd til Gør-Det-Selv Projekter.





Kommentarer

Vintersikre batteri i campingvognen — 1 kommentar

  1. Min Action 2014/15 har solceller på taget som lader konstant på et 75A batteri
    Vognen står på en mark
    Varmeapp. blæser kører døgnet rundt på laveste hastighed uden varme for udluftning af kabinen
    Moover er altid tilfreds
    Systemet funker fint.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*