Udskifte batterilader i en Kabe

Udskifte batterilader i en Kabe


Kabe – Udskiftning af battrilader:

Kabe har en fabriksmonteret 25A batterilader som i vores campingvogn lige pludselig ikke virkede mere – Var lidt skuffet over så kort levetid.

Udskifter du en batterilader i en nordisk vintercampingvogn som f.eks Kabe, skal du være opmærksom på, at en Kabe ikke har en 12 volt strømforsygning indbygget som i f.eks tysk produceret campingvogne (se nedenstående billeder):

Her ser du omformeren før der er åbnet ind til tilslutning af ledninger.


Vi valgte at udskifte til en Ctek M300 (25A), det vil sige samme størrelse som den fabriksmonteret 25A batterilader. I Kabe campingvogne oplader batteriladeren batteriet, og det er alene batteriet som forsyner campingvognens 12 volt.
Batteriet udsættes derfor for flere lade cyklus når spændingen er kommet under en bestemt spænding, hvilket er hårdt for batteri og batterilader.

Ved at vælge samme størrelse batterilader som den fabriksmontert 25A samt et godt batteri, kommer du ikke ud for laderen ikke kan følge med forbruget på batteriet. Vi har valgt et Optima Yellow Top 75 Amp, som er virkeligt godt batteri, og nok et af de mest optimale til mover brug.

NB. Klik på billede ved forstørrelse.

Sådan ser æsken ud i toppen:

Sådan ser æsken ud i toppen

Sådan ser æsken ud på bagsiden, hvor data er beskrevet:

Sådan ser æsken ud på bagsiden, hvor data er beskrevet

Her ser du batteriladeren inkl. fabriks monteret ringkabelsko samt Temperatursensor:

Her ser du batteriladeren inkl. fabriks monteret ringkabelsko samt Temperatursensor

Her ser du ringkabelsko markeret med + og - monteret - Bemærk  at temperatursensor er monteret på + ledning ved batteriet:

Her ser du ringkabelsko markeret med + og – monteret – Bemærk at temperatursensor er monteret på + ledning ved batteriet

Færdig installation - Over batteriladeren ser du den fabriksmonteret batteribooster:

Færdig installation – Over batteriladeren ser du den fabriksmonteret batteribooster

Temperatursensor er som du kan se monteret ved batteri + pol, og forbedre ladningen af batteriet, fordi temperatursensoren justerer automatisk ladespændingen, hvis temperaturen afviger fra +25 grader. En høj temperatur sænker spændingen, og frosttemperaturer håndteres ved hjælp af højere spænding.

M300 er en fuldautomatisk 8-trins oplader, der leverer 25A, og er ideel til batterier mellem 40 Ah og 500 Ah.

M300 (25A) analyserer, om batteriet kan acceptere og bevare opladningen, den fjerner skadelige blysulfatkrystaller og giver en effektiv opladning og skifter automatisk til sikker vedligeholdelsesopladning, når batteriet er fuldt opladet.

Den praktiske Recond-mode genetablerer batteriet efter dybe afladningscyklusser, som kan forekomme.

Kvaliteten på ladespænding og ladestrøm er meget vigtig.
En høj strømripple opvarmer batteriet og bevirker, at den positive
elektrode ældes. En høj spændingsripple kan skade andet udstyr, der er tilsluttet til batteriet. Batteriladere fra CTEK producerer en
meget ren spænding og strøm med lav strømripple.
Afbrydelser og ripple fra spænding og strøm kan ødelægge følsomt udstyr, som er tilsluttet batteriet.

IP44-klassificering betyder, at Ctek M300 er godkendt til udendørs brug.
Den genererer ikke skadelige galvaniske ladninger, er fuldt beskyttet mod at producere spænding, der kan skade de elektroniske dele, og den er udviklet til sikker opladning: gnistfri, polaritetsbeskyttet og kortslutningsbeskyttet. M300 leveres med fem års garanti.

Eyelet M10 (10,4 mm)
Tempsensor på kabel.

Data vedrørende M300:

Data vedrørende M300 (25A)

Ovennævnte Ctek M300 (25A) batterilader blev installeret sammen med nyt Optima Yellow Top 75 Ah som vist på nedenstående billede.
Optima Yellow Top batteriet kan holde en høj spænding i hele afladningsfasen, og holder spændningen 12 volt næsten til 100% udløb – Du har således minimum 12 volt ved forbrug af batteriet til batteriet er næsten 100% afladet. Herudover har batteriet den egenskab, at der sker hurtig ind- og udladning, og batteriet kan tåle 100 % afladning.

Med Optima Yellow Top batteri installeret har du et kvalitets kraftværk som samtidig er det bedste batteri til Mover brug. Suppleret med en god batterilader som f.eks Ctek M200 15A eller M300 25A, har du kvalitet, stabilitet og lang levetid.

• Optima Yellow Top batteri egenskaber medføre batteriet på f.eks 38 Ah, svarer til et alm. batteri på ca. 75 Ah, og 75 Ah svarer til ca. 150 Ah batteri.
• Batteriet tåler op til 15 gange flere rystelser.
• Op til 3x længere levetid.
• Optima Yellow Top taber ca. 1 v, og er derfor egnet til at stå i længere tid uden der sker opladning, hvilket bla. er en fordel når campingvognen er sat i vinterhi.
• Der er fabriksmonteret 4 meter kabel monteret med ringelkabelsko, du har således muligheder for at placeres batteriladeren ca. 4 meter fra batteriet

Den fabriksmonteret 25A mascot batterilader, kan ikke måle sig med Ctek batterilader kvalitet.

Mascot 25A batterilader som var fabriksmonteret  i Kaben

Mascot 25A batterilader som var fabriksmonteret i Kaben


Den fabriksmonteret 25A mascot batterilader havde også temperatursensor, men den var placeret på selve batteriladeren som var placeret op af centralvarmen, det er absolut ikke optimalt for så måler den temperaturen ud fra centralvarmen radiatoren når man har varme på campingvognen, og ikke ved batteriet.

Ctek´s batterilader temperatursensor kan placeres ved selve batteriet på f.eks + pol, således måles temperaturen ved selve batteriet som er det korrekte. Mascot batteriladeren er ikke med fabriksmonteret ringkanelsko, det vil sige du skal selv til at klippe de monteret clamps af og monterer ringkabelsko for fastmontering.
Mascot laderen var ligeledes ikke med IP44-klassificering som betyder, at den er godkendt til udendørs brug.

Den fabriksmonteret Mascot batterilader har kun 3 trin opladningscyklus, hvor Ctek har 8 trin, fuldautomatisk opladningscyklus samt RECOND: Genetablering af kraftigt afladte batterier.
Ingen tvivl om udskiftning af batteriladeren til Ctek er et godt valg i forhold til den fabriksmonteret Mascot.

75 Amp Optima Yellow Top batteri:

img_4815
Ovennævnte Optima Yellow Top batteri 55 Ah og 75 Ah kan bla. købes hos Thansen.

Link: Læs mere om “batteri lav vægt”


Fejlsøgning af batterilader:

Hvis din Mover ikke virker, der ikke er strøm på batteriet eller der ikke er nok volt på batteriet, kan du prøve følgende fejlsøgning:

Fejlsøgning batterilader
1) Kontrollerer om der er tilsluttet 230 volt til batteriladeren.
2) Kontrollerer om sikringen i batteriladeren er ok.
3) Er batteriladeren med kontrol diode lampe (lille rød, grøn lampe), kontrollerer du om de lyser.
4) Du kan med et multimeter måle om batteriladeren lader med korrekt ladestrøm. Fjern batteriladeren´s tilslutning på batteriet, og mål herefter på på batteriet evt. med et multimeter, hvis dit batteri måler mindre end 12,4-12,6 volt efter 8 timers ladning med batteriladeren, er der en fejl på batteriet eller batteriladeren.
Nu tilslutter du batteriladerens kabelsko til batteriet, og herefter måler du igen på batteriet´s poler, hvis din måling nu viser f.eks 12,6 -13,4 volt, er det ikke din batterilader der er fejl på, men derimod dit batteri.

Se billede (Digital multimeter):
Multimeter

Med et digital multimeter kan du undersøge om din campingvogns batteri, batterilader, Mover har korrekt spænding m.v. samt tjekke om der er strøm i din bil 13 pol stik m.v.. – Et godt stykke værktøj (set til kr. 69,50 – Hos onkel nyborg).



Du kan med fordel læse følgende via nedenstående links vedrørende 12 volt, batterier, ledninger/sikringer m.v.:

• Link: Tilslutte batteri i campingvogn

• Link: 12 volt fra bil

• Link: Batteri info.

12 volt ledninger og sikringer

• Link: Vinterklargøring af batteri


Følger du os på Facebook?

– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..


Caravaninfo.dk er Skandinavien´s største samt mest unikke private campingportal vedrørende:Campingvogne, Caravan Movere, Udstyr, Teknik, Artikler samt gode råd til Gør-Det-Selv Projekter.