Campingtrækker



Campingtrækker.



Hvilken campingtrækker skal du som campist vælge, og hvilken ting er vigtige før du vælger en campingtrækker. Først og fremmest skal du se på hvilken kørsels behov du har i det daglige hvor du ikke kører med campingvogn, og du bør også finde ud af om du primært skal kører 2 personer i bilen samt om der skal være en plads til en hund.

Dielsel bil eller benzin bil ?:

Om du skal vælge diesel eller benzin bil afhænger af om hvor meget du skal kører i bilen, hvor lange kørsels turene er samt hvilken campingvogn du skal trække max totalvægt.

Diesel bil:
Hvis du vælger diesel bil bør du køre mindst ca. 25-30 km hver gang du starter bilen eller mindst 30 minutter for, at kunne sikre diesel motoren får en ordenligt drift-temperatur. Opnår din diesel motor ikke en ordenlig drift-temperatur sker der tilsodning samt tilstopning af smørerkanaler og oliesi m.v.. Tilsodning/tilstopning eller manglende service (olieskift) kan medføre, at turboen går i stykker eller nedbrud af motoren. Kravet til kørsels mønstret er det samme for brugte dieselbiler som nye dieselbiler. Hvis dit kørsels mønter ikke er helt optimalt, kan du minimerer risikoen for tilsodning/tilstopning ved, at skifte olie og filter for hver 15.000 km istedet for 30.000 km.

Vælger du en dieselbil er der følgende fordele/ ulemper:
•Kræver et bestemt kørsels mønster jf. ovenstående
•Ofte mere trækkraft end benzin bil
•Bruger mindre diesel end benzin bil
•Er mere støjsvag på motorveje end benzin bil’
•Køre med lavere omdrejninger end benzin biler
•Har ofte stort moment ved lave omdrejninger
•Føledes i det hele taget som om du har mere magt over tingene med en campingvogn på træk krogen

Man kan løse problemerne med tilsodning ved, at ændre i bilens motorsoftware, så sodtallene ændres. De store krav til udledningsnormer gør motorer meget følsomme overfor uhensigtsmæssige driftforhold, derved begynder de at for at forurene, så meget at ikke kan klarer syn. Kan den ikke klare syn er det fordi bilen forurener mange gange mere end den er opgivet til. Løsning er ofte at justere i motorstyringen, således den ikke har fabrikkens standard indstilling. Denne løsningsmodel kan være alternativ til udskiftning af dyre motordele. Der finde flere som er meget erfarne med ovenstående, bla. :Klik her – Link til JR-Autoteknik.



Benzin bil:
En benzin bil behøver ikke noget bestemt kørsels mønster, der er derfor ikke risiko for tilsodning/ tilstopning hvis du har en benzin bil, en benzin bil opnår hurtigere drift-temperatur.

Mange nye benzinbiler er bla. med turbo motor, hvorfor der opnås stort moment selv ved valg af de små motorer.

Vælger du en benzin bil er der følgende fordele/ udlemper:
•Kræver ikke et bestemt kørsels mønster
•Bliver hurtigere varm end diesel bil
•Ofte mindre trækkraft end benzin bil
•Bruger mere brændstof end diesel bil
•Støjer mere på motorveje end diesel bil
•Køre med højere omdrejninger end diesel biler
•Har ofte mindre moment end diesel biler

NB. Stor trækkraft giver sikker og rolig kørsel med campingvognen. Er det en brugt bil som er med trækkrog, kan du aftale med forhandleren du får en prøvetur hvor du køre med din campingvogn.

Hvor god er bilen du har, eller den du har set dig varm på:
Der findes et program som hedder TowCar, hvor du taster oplysninger ind på din samt campingvogn, herefter fortæller programmet dig om din bil og campingvogn passer sammen. Programmet fortæller også hvor god bilen er til at kører i bjerge m.v. Se nedenstående link:
Klik her – Link til Tow Car

Trække en campingvogn i “varme egne og/eller bjerge”:
Når du vælger campingtrækker er det vigtigt du overvejer om du skal køre syd på i din campingvogn, fordi flere bilmærker f.eks VW anbefaler anhænger forberedelse som medføre større køler, kølerblæser, vandpumpe.

Ved forespørgelse har Skoda oplyst, at deres defination vedr. “varme egne og/eller bjerge” er følgende:
Varme egne/eller bjerge skal forstås som Frankrig, Spanien, Italien, Kroatien etc.etc.
Hvis man skal trække campingvogn ovenstående steder, anbefaler Skoda forberelse til anhænger træk bestilles fra fabrikken ved levering af ny bil.Skoda oplyser prisen (2017) til kr. 3.100,- ekstra ved køb af en ny bil.

Skoda oplyser, at alt efter hvilken motor man køber bilen med, er det forskelligt hvilken opgardering af bilens kølesystem der skal foretages.

Ved spørgsmål til Skoda om vedrørende en Skoda Octavia 2.0 TDI, oplyser Skoda denne model alene skal have monteret en “større kølerblæser” 🙂 , det vil sige køler, vandpumpe, batteri o.s.v. er dimensioneret korrekt :-).

Ovenstående er naturligvis kun et problem hvis man trækker en campingvogn i “varme egne og/eller bjerge”.

Tilsodning/ tilstopning – Rensning af brændstofsystem:
Ved forbrænding i motoren efterlades der affaldsstoffer der bla. andet kommer fra brændstoffet samt oliedampene. Disse affaldsstoffer kan sætte sig fast på stemplerne, ventilerne, indsprøjtningsdyserne, EGR ventilen m.v.. Der findes flere produkter af additiver på marked som kommer i brændstoftanken, hvorefter motoren renses indvendigt mens du køre i bilen.
Der findes servicerens som værkstederne typisk hælder i tanken når du har bilen til service, også findes der forbyggende additiver, hvor du hælder små mængder i tanken ved tankning af bilen.

Klik her og læs mere om additiv produkt


Deltag i Facebook Gruppen “Campingtrækker”:
• Link: Facebook Gruppe vedrørende campingtrækker



Hvilken bil har du som campingtrækker:
Deltag i nedenstående afstemning.


Afstemningsresultater:
CampingtrækkerAfstemningsresultater
Jeg har en diesel bil68.67
Jeg har en benzin bil31.33%


Følger du os på Facebook?
– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..






Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*