Campingvogndæk



Ofte næves det at 6 eller 8 lags dæk (varevogns dæk) til campingvogn er det bedste dæk til campingvogn, i dag bruger man load index koder som bestemmer hvor mange kg campingvognen må bære. Man bør kun anvende varevogns dæk til sin campingvogn, og et varevogns dæk kan pumpes op til 4,5 bar – Et varevognsdæk er mærket med C på siden af dækket.

Selvom dine campingvogn dæk alene har kontakt mellem din campingvogn og vejen, er mange campister ikke klar over, hvor vigtigt det er med gode kvalitets dæk.

Det er vigtigt at købe dæk til campingvognen som har det korrekte loadindex (Hvor meget vægt hver dæk må belastes), og gerne med større loadindex end campingvognens totalvægt. F.eks hvis din campingvogn vejer 1.500 kg, skal det dæk du skal købe kunne belastes med 750 kg pr. dæk 2×750 kg = 1.500 kg, men du måske har risiko for overlæs, eller det ene dæk bliver belastet mere grundet mere last i den ene side bør hver dæk kunne belastes mere end de 750 kg pr. dæk.

Køber du et varevogns dæk gælder det om, at de er så stive som muligt – Jo stivere dækkets karkasse og side vægs opbygning er, jo mere stabil vil campingvognen køre.

Dækkets “skelet”, som slidbanen er fastgjort til, hedder karkassen (Se billede), et dæk til campingvogn skal ikke være comfortdæk, men må hellere være så stiv som muligt for at opnå de bedste køreegenskaber/ stabilitet.karkasse_master

Du bør kun købe varevognsdæk til din campingvogn – Et varevognsdæk er mærket med C på siden af dækket.



Pas på gamle dæk på campingvognen

Mange danskere kører på ferie med campingvognen i sommermånederne, og der er god grund til, at efterse campingvognens dæk, inden man tager af sted.

Hvert år ser man ulykker med campingvogne, både i Danmark og i resten af Europa.

Dæk på campingvogne rådner op, før dækkene bliver slidt op. Der vil typisk vise sig ved, at dæksiden er krakeleret (har mange fine revner). Det er tegn på ældning af gummiet på grund af solens, og luftens påvirkninger.
Der kan være masser af dækmønster tilbage på slidbanen, men dækket vil ofte være afgørende svækket. Når dækket kommer på arbejde med høj fart og en ferie læsset campingvogn, sker det, at dækket pludselig eksploderer.

Ofte er campingvognens dæk kun dimensioneret lige til grænsen:
Campingvognens fulde lasteevne samt hastigheden er som regel udnyttet, så der ikke er noget overskud at give af – Derfor anbefales det du kontrollerer campingvognens dæk, især for ældningsskader.

Det er luften, som giver dækket bæreevne samt styrke til at modstå slag fra ujævnheder i vejen. Nogle campister tænker ikke over campingvognen står hele vinteren med halvflade dæk, og når forår/sommeren kommer, kører man med halvflade dæk ned på tankstationen eller andet sted for at pumpe dækkene op til korrekt dæktryk. Det er en god ide, at investere i en dæktryksmåler samt evt. kompressor, så kan du tjekke dæk trykket derhjemme. Husk regelmæssigt at tjekke dæktrykket og altid med kolde dæk (ikke lige efter længere kørsel).

Allerede efter denne korte tur kan skaden være sket på campingvogndækket, fordi dækket bliver overbelastet i karkassen, hvilket viser sig som blåfarvede varmeskader samt indre separeringer. I mere alvorlige tilfælde gnaver fælgkanten sig ind i dækkets sider.

Et dæk, der har været udsat for ovenstående behandling, kan når det skal anvendes på ferieturen hvor campingvognen er fuld pakket og hastigheden er høj pludselig svigte.

Caravaninfo.dk anbefaler du pumper dine dæk op til max dæktryk + 10 % inden din campingvogn skal stå i vinterhi.
revner_dæk

Udover dårlig vejkontakt samt brændstoføkonomi, vil forkert dæktryk medføre unormalt dækslid samt medføre forkortet levetid – For lavt dæktryk halvere dækkets levetid!

Anbefalinger som kan forbedre din sikkerhed:
• Vær opmærksom på ældningsskader: Dæksiden må ikke have små eller store revner eller buler.
• Lad ikke campingvognen stå på halvflade dæk gennem længere tid. Det skader dækkene.
• Kør ikke med halvflade dæk – dækkene kan tage skade selv over korte strækninger.
• Kør ikke for hurtigt – risikoen for at en dækskade udvikler sig stiger med farten.
• Husk dækkets værste fjender er: Lavt dæktryk, overlæs, høj fart og kantsten.
• Mister du en ventilhætte, bør du snarest købe en ny. Hvis du kører uden ventilhætte, kan der sætte sig skidt fra vejen i ventilen som derved kan blive utæt næste gang du tjekker dit dæktryk.


str+cGode råd:

  • Køb kun mærkevare dæk.
  • Du bør kun købe varevognsdæk til din campingvogn – Et varevognsdæk er mærket med C på siden af dækket, det giver en mere stabil og sikker kørsel
  • Forlang dækket er så ny produceret som muligt, produktion tidspunkt står på siden af dækket, især hvis du har tempo 100 godkendelse, her må dækket ikke være mere end 6 år gammel.
  • Pump dækket op til max loadindex f.eks 4,5 bar eller hvad der står på dækket.
  • Få skiftet ventilen samtidigt med montering af nye dæk nye dæk.
  • Få afbalanceret hjulene, det er med til at give campingvognen mere stabil kørsel + dine hjullejer ikke bliver beskadiget eller defekte før tid.
  • Det er også vigtigt at kontrollere dækkene, hvis din campingvogn ikke har været brugt et stykke tid. Kontroller om der er revner i dine dæk samt for slidtage.

Det er luften i dækket som bærer campingvognen, hvorfor det er vigtigt, at dækkene har det korrekte dæktryk for at opnå optimale kørsel samt stabilitet og den bedste brændstoføkonomi. Tjek kun dæktryk når dækkene er kolde, ikke efter længere kørsel. Det er vigtigt regelmæssigt kontrollere din campingvogn dæktryk og hjulmøtrikker, hvilket kan minimerer risiko for skade, ulykker samt reducere slid og ælde.

Udover at benytte dæk med den korrekte dimension er det også vigtigt, at dækket kan klare campingvognens vægt. Din campingvogns vægt bestemmer hvor meget hvert dæk skal kunne bære (Load index), og gerne større load index. Har du en et-akslet vogn skal du derfor dividere den tilladte totalvægt med 2, med en 2 akslet skal du dividere den tilladte totalvægt med 4 – så har du tallet for hvad det enkelte dæk som minimum skal kunne bære. Se billede samt skema under Belastnings index – Load index. 


Afbalancering:

Hjulafbalancering vil resultere i en mere stabil kørsel samt, at dine hjullejer ikke bliver beskadiget eller defekte før tid.


Reservehjul / lappemiddel:

Du bør medbringes et reservehjul af samme type som på campingvognen. Når du tjekker dæktrykket på campingvognen, bør du også tjekke reservehjulets dæktryk.Ved evt. punktering kan der anvendes et flydende lappemiddel i dækket, man skal dog  være opmærksom på leverandørens anvisninger bla. vedrørende køreradius samt maks. hastighed efter brug af lappemiddel. Flydende lappemiddel er kun at betragte som en midlertidig løsningsmodel. Man bør snarest muligt få sit defekte dæk repareret/udskiftet hos en specialist. Husk når hjulene har været afmonteret, og efterspænde hjulene efter ca. 50 km kørsel.

Vinter og helårs dæk:

Er dækket mærket med M+S mærke samt bjerg- og snefnug symbolet på siden af dækket, er det et vinterdæk. Er det kun mærket med M+S mærket er det et helårsdæk. Sommerdæk har ikke nogen mærkning på siden. Det maximale vejgreb om vinteren med sne samt glat vej opnås med vinterdæk.

snowflake

Aflæsning af produktions tidspunkt: 

Dækkets produktions tidspunkt kan aflæses i en 4-cifret kode. Kodens første to cifre er uge nummeret og de to sidste cifre er årstallet. I dette eksempel er dækket produceret i uge 51 år 2007.

date

Rotations retning

Nogle dæk har retningsbestemt mønster, dækket vil således være markeret på ydersiden med mærkning af rotations retningen f.eks med pile, eller påtrykt outside/ inside (yderside/inderside). Dækket bør monteres korrekt i henhold til rotation eller side betegnelse, ellers opnås dækket bedste egenskaber ikke.

siderotation

Emærkning:

Et dæk skal også have en E-mærkning. E-mærkning består af et stort E, og et lille tal inde i en rund cirkel. Tallet angiver i hvilket EU-land dækket har fået sin E-mærkning, dog har det ikke har nogen betydning, da E-mærkning altid gælder for hele EU. E-mærkning skal være på selve dækket for at det er korrekt og lovligt.

Emaerke1

Dæktryktabel – PSI/bar omregner:

Dit campingvogn dæk er i konstant kontakt med vejen, så campingvogns dækkene tilstand er en vigtigt for din sikkerhed. Forkert dæktryk kan medføre sprængning af dæk, og i værste tilfælde forårsage ulykke, skader på din campingvogn.
Du bør kontrollere dit dæktryk før hver rejse, og med kolde dæk. Højere temperaturer vil forårsage lufttrykket stige, så hvis du kontroller trykket på varme dæk kan det betyde, at når de køler ned vil trykket falde til under det anbefalet dæktryk.

Du kan aflæse dækkets maximale dæktryk på siden af dækket. Se nedenstående billede som viser dækket må pumpes med 65 PSI/ 4,48 Bar.

daektryk_psi_master

 

Dæktrykstabel:
PSIBARPSIBARPSIBARPSIBARPSIBARPSIBARPSIBARPSIBARPSIBAR
30207342,34382,62422,9463,17503,45543,72584624,28
312,14352,41392,69432,97473,24513,52553,79594,07634,34
322,21362,48402,76443,03483,31523,59563,86604,14644,41
332,55372,83413,1453,1493,38533,65573,93614,21654,48


Hvorfor er korrekt dæktryk vigtig:

De er mange fordele ved at holde dækkene på det rigtige dæktryk. Det er ikke kun vigtigt for din sikkerhed, men kan spare dig for penge i det lange løb.

Hvis dæktrykket er lavt, kan det få dem til at slides hurtigere, hvilket betyder, at du bliver nødt til at erstatte campingvogns dækkene oftere. Korrekt oppumpet dæk vil holde længere, da de slides ned ensartet, og giver også mindre modstand på vejen betyder, at din bil ikke behøver at arbejde så hårdt, og så du sparer brændstof.

Velholdt dæk vil også være i stand til, at bære tungere belastninger og kan bedre klare højere temperaturer. Begge nyttige kvaliteter, hvis du skal på ferie til varmere klimaer.

Hvis dine dæk skal udskiftes, bør du sørge for at bruge de korrekte erstatninger. I nogle europæiske lande er det ulovligt, at køre med forskellige dæk.

Det anbefales stærkt, at skifte alle dine campingvogn dæk på samme tid inkl. nye ventiler. Dette skulle sikre, at alle dæk er i samme stand, og det giver samme niveau af sikkerhed samt vejgreb.


Hastigkoder:

Hastigkoden skal svarer til det som campingvognen er godkendt til at måtte køre f.eks 100 i  Tyskland, hvis du har Tempo 100. Typist leveres campingvogns dæk med hastigkode Q som svare til dækket må køre med maks. hastighed 160 km/t.

Hastighedskode Maks. hastighed km/t Hastighedskode Maks. hastighed km/t Hastighedskode Maks. hastighed km/t
L 120 Q 160 U 200
M 130 R 170 H 210
N 140 S 180 V 240
P 150 T 190 W 270

 

Belastningsindex – Loadindex:

Se nedenstående skema” forkortet til LI. Kg/dæk – betyder max kilo pr. dæk. Billede viser dette dæk kan klare loadindex 104/102 som jf. skemaet svare til dækket kan bære 900 kg.

belastningskode 13

LI Kg/dæk LI Kg/dæk LI Kg/dæk LI Kg/dæk LI Kg/dæk LI Kg/dæk LI Kg/dæk LI Kg/dæk
49 185 58 236 67 307 76 400 85 515 94 670 103 875 112 1120
50 190 59 243 68 315 77 412 86 530 95 690 104 900 113 1150
51 195 60 250 69 325 78 425 87 545 96 710 105 925 114 1180
52 200 61 257 70 335 79 437 88 560 97 730 106 950 115 1215
53 206 62 265 71 345 80 450 89 580 98 750 107 975 116 1250
54 212 63 272 72 355 81 462 90 600 99 775 108 1000 117 1285
55 218 64 280 73 365 82 475 91 615 100 800 109 1030 118 1320
56 224 65 290 74 375 83 487 92 630 101 825 110 1060 119 1360
57 230 66 300 75 387 84 500 93 650 102 850 111 1090 120 1400

 


Regler vedrørende kørsel med vinterdæk i Danmark samt de øvrige lande:

Tjek reglerne inden du køre med Campingvognen eller bilen. Se nedenstående link:

http://www.e-pages.dk/daek/732/


Radial- og diagonaldæk:

Dækmarked udgør idag stort set kun radialdæk. Tilbage i 1946 kom radialdækket på markedet, og det blev en succes. Før radialdækket blev diagonaldækket anvendt. Disse dæk forskel er i bæltelagets placering mod dækkets rulleretning. Et diagonaldæk har placeret disse diagonalt mod rulleretningen, hvorimod de placeres radialt mod rulleretningen på et radialtdæk. Forandringen har forbedret dækkets egenskaber og de fleste bildæk som sælges idag er radialdæk.


Undgå kantsten:

Undgå at køreover eller ind i kantsten, dybe huller i vejen, idet dæk, fælge, aksel kan tage skade, og der kan opstå skade på andre dele af campingvognen. Kører du ind i eller over kantsten kan du risikere det påvirker sporingen, med deraf følgende ujævn slid på dækkene, og nogen tilfælde forringe stabiliten ved kørsel med campingvognen.


Hvor skal jeg man købe dæk:

Du kan købe dæk hos din lokale dækmand, dog skal du havde fokus på de gode råd (Se ovenstående “Gode Råd”).

Du kan også med bestille dine dæk via internettet, her blot for at nævne nogle – Se nedenstående Link:

Tyskejet webshop butik:
Klik her – Dækonline

Når du er kommet ind på dækonline skal du vælge følgende:
• Vælg dæk dimension
• Vælg hastighedskode – f.eks hastigkode Q
• Priskategori kan du lade stå som den er
• Mærke kan du også lade som den er
• Afkryds feltet hvor der står: Jeg søger efter C-dæk (transporter)
• Tryk på knappen vis tilbud

Dækonline betragter som værende nyt, alle de dæk, der er blevet fremstillet i løbet af de sidste 2 år. Nogle gange kan du også finde dæk på Deres hjemmeside som er ældre end 2 år.
Normalt lagerført varer, der er ældre end 2 år er kategoriseret som DOT varerne og mærket med året af produktionen, ved siden af dækkets mærke. (Eksempel: DOT2007). På denne måde vil du vide, at dækkets alder er ældre end 2 år, før du afgiver ordren. Med henvisning til DOT nummeret på dæksiden du kan identificere den kalenderuge samt året af produktionen. (eksempel DOT1409: uge 14, år 2009) Bemærk, at korrekt opbevaring vil forbedre de særlige egenskaber ved de materiale, som ikke-direkte eksponering til gaden trafik vil gøre det muligt gummiblanding til at hærde over tid. Ifølge retningslinjer fra BRV (tyske nationale forbund for dæk og vulkanisering handel) dæk er bedømt som ‘helt nye’, hvis de opbevares korrekt i op til 3 år, og som ‘ny’, hvis den opbevares i op til 5 år.


Se hvordan informationer skal læses på dæk:

dækmærkning_master



Unormal dækslid på campingvogn:

Unormalt dækslid på din campingvogn skyldtes ofte din campingvogns aksel ikke er sporet korrekt. Dækkene kan være slidt ned efter kun ca. 3 kilometer, og ofte medføre det også dårligere køreegenskaber.
Du kan se det på dit campingvogn dæk på ydersiden som er meget slidt i forhold til resten af campingvogndækket, man kalder det toe inn og toe out. Nogle campingvogne kan havde toe inn på ca. 5,0 mm i venstre og højre side, og et specielværksted kan rette det til til ca. 0,5 mm. Du modtager en udmålings rapport som dokumenterer skævheden samt hvad den er blevet rettet til.

Vær opmærksom på defekt hjulleje også kan være årsag til problemet, men ofte er det toe inn eller toe out.

Se link: Enerkendt virksomhed som kan rette din aksel..

Toe inn
dæk slid

Dækslid efter toe inn


Følger du os på Facebook?
– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..


NB. Husk at deltage i afstemning, du kan også skrive dine evt. kommentar/ erfaringer nederst på siden.
Klik her – Link til side med afstemninger samlet





Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*