Cykelstativ på campingvogn



Bagmonteret cykelstativ:

Her kan du se hvordan et bagmonteret cykelstativ bliver monteret efter fabrikantens anvisninger. Montering af cykelstativet sker på en Kabe campingvogn.


Hvorfor vi vælger bagmonteret cykelstativ, er fordi:
vi syntes det mest praktisk at have cykler bag på campingvognen. Cykler foran er besværligt når man skal i gaskassen, og cykler på bilen er for omstændigt og støjer når man køre.

Vores Kabe campingvogn er meget næsetung med et kuglevægt på ca. 125 kg, og det er svært, at flytte rundt vægten med en indretning campingvognen har. Montering foran er derfor udelukket, iøvrigt er vores campingvogn med kort træk som også udelukker montering foran.

Vi har to muligheder, at monterer cykler på taget af bilen, eller bag på campingvognen. Vi har valgt bagmonteret cykelstativ, som også kan reducerer kugletrykket.

Iøvrigt skal din bils altid have mindst 20 % vægt på den trækkende aksel, og din bil forhjulstrukken skal der altid være 20 % af bilens vægt på forhjulene.
Ved et forhøjt kugletryk kan det ofte være svært, at overholde de 20 %.

Er campingvognen bygget til bagmonteret cykelstativ, og er det sikkert at køre med campingvognen:

Kabe har fra fabrikken gjort klar til montering af bagmonteret cykelstativ, det vil sige der i gavlvæggen er monteret forstærkninger af træ hvor cykelstativet skal monteres, og der er lavet en særskilt monteringsvejledning fra fabrikken som forhandlerne anvender ved montering jævnføre Kabe fabrikkens anvisninger.

Det fremgår af flere debatter, at nogle campister mener det er livsfarligt at køre med bagmonteret cykelstativ, og andre som køre med bagmonteret cykelstativ eller har kørt med bagmonteret cykelstativ har ikke oplevet problemer.

Uanset hvad den ene eller den anden syntes om bagmonteret cykelstativ på en campingvogn, skal man tænke sig om hver gang man monterer noget på campingvognen.

Når man monterer bagmonteret cykelstativ drejer sig om at få vægten afbalanceret, så kommer der ikke kommer “pendulsvingninger”.
Oftes når man høre campister som har haft slinger i campingvognen (pendulsvingninger), skyldtes det sjællent grundet de har haft bagmonteret cykelstativ på campingvognen – Men ofte grundet forkert læsning af campingvognen, forkert dæktryk o.s.v. se mere dette link :
Slinger i campingvogn Klik her eller dette link: Skæv aksel Klik her.

Årsagen til en campingvogn kommer i slinger skyldtes oftes bla. jævnføre ovenstående links, at pakning af campingvognen ikke har været optimal, for lidt kugletryk eller for meget kugletryk, slidte bremsebelægninger på stabilisator, defekte støddæmper på bil eller campingvogn, bil og campingvogn passer ikke sammen, man overhaler ned af en bakke og med høj fart, manglende luft i bilens og campingvognensn dæk, den kritiske hastighed er overskredet m.v.

Også er der lige man skal altid tilpasse hastigheden efter forholdene samt efter hvordan din campingvogn er læsset. Det vil sige når du f.eks har bagmonteret cykelstativ, bør du ikke køre mere end 90 km/t, da anbefales af producenten brugsanvisning vedrørende cykelstativet.

Hvilken type cykelstativ bør du anvende:
Vi har valgt et cykelstativ som Kabe anbefaler, og som campingvognen er gjort klar til fra fabrikken vedrørende forstærkninger i selve vægkonstruktionen, der super smart fordi slipper for grimme gennemgående bolte som ofte ses indvendigt i campingvognen.

Hvis du selv monterer dit cykelstativ, bør du inden forhøre dig hos din forhandler eller importør vedrørende hvilken type cykelstativ du bør monterer.

Nu starter vi monteringen som sker efter campingvogn fabrikantens anvisninger 🙂 :

Brugsanvisningen som medfølger cykelstativet bruger vi ikke, og vi kan se campingvogn fabrikantens anvisninger ikke anvender de medfølgende gennemgående bolte og beslag, men at der istedet skal anvendes rustfri skruer og skiver, hvor dimension på skruerne naturligvis er oplyst.

Kabe har to installationsvejledninger, vi har for god ordens skyld undersøgt hvilken installationsvejledning vi skal bruge.

Her ser du et uddrag af installationsvejledningen:

Man skal så lige huske der findes forskellig kvalitet rustfri skruer A2 og A4.
A2 er rustfri og A4 er rustfri og syrefast, du bør vælge A4 fordi evt. salt kan godt angribe en A2 skrue. Hvis du ville undgå at købe en pakke hver gang du skal bruge et par skruer, kan du ofte købe rustfri skruer hos en bådforhandler.

Cykelstativ færdig monteret.

Kritisk hastighed på campingvogne ligger ifølge ALKO på 115-120 km/t.
En kort campingvogn har en lavere kritisk hastighed end en længere campingvogn.

Du skal dog huske, at hvis du har bagmonteret cykelstativ med cykler på, vil den kritiske hastighed være ca. 10% lavere.


Se nedenstående link:

• Link: Overskrid aldrig Kritisk hastighed!


Følger du os på Facebook?
– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..




Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*