Gasfilter & Urent gas

Gasfilter & Urent gas


Flaskegas anvendes af bla. campister til gas grill, opvarmning i campingvognen, køleskabsdrift m.v.. Flaskegas er ofte den billigste, og mest effektive energi.

Der er ofte debatter om hvorvidt F-Gas indeholder olieholdig rester i gassen. Caravaninfo.dk har taget kontakt til Alde samt gasproducenterne Primagas og Kosangas for at undersøge om der er behov for ekstra udstyr i form af et gasfilter grundet olieholdig rester i gassen.


Alde samt gas leverandøren oplyser ? – Se nedenstående:

Alde oplyser:

Alde har inga krav på gasfilter, men om gasen är smutsig eller har mycket olja i sig så kan det sätta igen magnetventilen eller munstycken vilket kan ge driftstörningar och stopp.

På Truma finns det krav på att ett Truma gasfilter är installerat till Mono/DuoControl för att garantin ska gälla på dessa.



Primagas oplyser:

1) Der er ingenting i en flaskegas fyldt af Primagaz, der kan skadecampingvognens installationer som f.eks regulator, dyser til gasfyr, gasapparat m.v..

Gas der findes i flasker i Danmark hedder LPG – Liquefied Petroleum Gas.

Flaske gas er en propangas, og er det reneste forsile brændstof, man kender i dag.
Gassen kommer tuypiske fra de 2 raffinaderier der er i Danmark, og en del af udbyttet ved destillationen af råolien.
Gassen kan også udvindes af naturgas

LPG der sælges i Danmark er noget af det reneste der er i verden.

2) Primagaz sælger LPG, og kan derfor ikke svare på, om det kan svare sig at montere gasfilter.

3) Primagaz levere også til nogle forhandler ved grænsen, og det er den samme gas, som der bliver solgt i Danmark.

Der findes forhandlere/fyldere i Tyskland, som sælger og fylder flasker med Tysk gas, som kan have en anden renhed end i Danmark.

Kosangas oplyser:

Kosangas oplyser der ikke findes olierester i dansk F-Gas (Flaskegas).

Alle gasflasker bliver tomsuget inden ny påfyldning.

Hvis man anvender “truckgas” kan der være tale om urenheder i gassen.


Gasregulator med slangebruds sikring:

Producenterne som sælger duo control med tilhørende gasfilter, har ofte givet campister et indtryk af, at det kun var lovligt at køre med campingvognen med gasdrift såfremt der var installeret f.eks duo control.

NB. En ganske almindelig gasregulator med slangebruds sikring til ca. kr. 150-200,- opfylder kravet til, at du kan køre med med gassen tændt 🙂 .


Opmærksomheden skal henledes på at ” Overtryksventil der udlufter i en ventil ved overtryk” – ikke kræves af Danske myndigheder (Sikkerhedsstyrelsen), som en del af regulatoren, da man har vurderet at der sikkerhedsmæssigt ville være flere ulemper end fordele ved det. Der er i øvrigt i forvejen en overtryksventil i den ventil, der er monteret i gasflasken (DK).

Der tales ofte om der krav til ventilen har slangebruds sikring, og her har f.eks Kosan gas´s standard ventil click-on er med indbygget slangebruds sikring. F-gas regulator med slangebruds sikring, virker ved at der ligger en kugle inde i regulatoren der ved normalt forbrug bliver i bunden, og ved unormalt stort forbrug, f.eks ved slangebrud, vil gastrykket skubbe kuglen op så den lukker for regulatoren. Der findes også gashøjtryksslanger (med slangebruds sikring).

Nogle campister får monteret en Duo Control Cs gasflaskeomskifter som automatisk skifter mellem 2 f-gas flasker, når den ene gasflaske bliver tom skifter den over til den anden gasflaske. Man kan som ekstra tilslutte EisEx for SecuMotion, DuoComfort som ved temperatur omkring 0 °C kan forhindre der dannes ispropper eller propanhydrat i regulatoren pga. de spor af vand, der forekommer i den flydende gas – Dette bevirker, at gastilførslen reduceres eller stoppes helt.

Duo Control Cs gasflaskeomskifter er smart for dig som ønsker der sker automatisk omskiftning af gasflaske – Men du bør ikke bruge penge på dette ekstra udstyr grundet “urent gas”, eller såfremt du ønsker at køre med campingvognen på gasdrift, for så behøver du ikke Duo Control Cs gasflaskeomskifter.

Du behøver ikke, at få monteret f.eks Duo Control Cs for at opfylde de Danske regler, en nyere standard regulatorventil til ca. kr. 150-200 opfylder kravet og er med slangebruds sikring. Du kan kontrollere om din regulatorventil har slangebruds sikring ved at ryste den, og kuglen kan høres.

Nedenstående billede er fra marts måned 2017:

Truma Duo Control med gasfilter

Dette er et udsnit af ovenstående, hvor det fremgår ved montering af ovenstående er det lovligt, at køre med gassen tændt – En ganske almindelig gasregulator med slangebruds sikring til ca. kr. 150-200,- opfylder også kravet til, at kunne køre med gassen tændt :-). Besparelse ca. kr. 2.500,-/ 4.200,- herudover kommer vedligeholdelses udgifterne til udskiftning af gasfilter.


Konklusion:

Ud fra vores kontakt til Kosangas, Primagas og Alde, er der ikke problemer med urent gas (olieholdig rester i gassen) 🙂 . Vi har skiftet nogle gasregulatorer, og har ikke fundet olieholdige rester i gassen i gasslange eller regulator m.v…

Konklusionen er ligeledes, at man jævnføre ovenstående kontakt til Alde, Kosangas og Primagas kan det konstateres du ikke behøver, at monterer gasfilter eller andet ekstra udstyr.
Ligesom du ikke behøver, at monterer f.eks Duo Control for, at efterleve gældende regler ved kørsel med campingvogn med gasdrift (gassen tændt) i Danmark.

En ganske almindelig gasregulator med slangebruds sikring til ca. kr. 150-200,- opfylder kravet til, at du kan køre med med gassen tændt 🙂 .

Der er campister som har boet i deres campingvogn op til 1.600 dage, og som kun anvender LPG gas, uden nogen form for problemer med olierester i gassen 🙂 .

Herudover har Caravaninfo.dk kontaktet et rådgivende speciel firma inden for gas og gasfilter som oplyser:
Det er mig bekendt ikke normalt at bruge gasfilter her – gassen der kommer fra flasken er ren og hvis der bruges slanger eller kobberrør resten af vejen kan der jo ikke rigtig komme skidt.

Det er en helt anden sag hvis der bruges sorte rør – har jeg set før ☹.

Hvis det nu var naturgas, så er det ikke til debat – skal altid være et filter før en regulator.

Regelmæssig kontrol samt udskiftning af gasfilter:
Producenten af gasfilter skriver bla., at kunden bør kontrollere gasfilterpatronen, hver gang der skal skiftes gasflaske, og såfremt du som kunde konstaterer dråber af olieholdige rester, klare væsker eller hvide aflejringer af kalk på patronen eller i filterkoppen, er patronen mættet og skal udskiftes. Herudover oplyser man, at generelt bør patronerne “udskiftes senest hvert andet år”. Udskiftning af filter patronerne koster pr. stk. ca. kr. 162,- set på internettet 2017.

Det er noget bøvlet, at skulle skrue filterne af hver gang man skal skifte gasflaske 🙁 , idet du skal anvende værktøj til fastspænding og afspænding når du skal kontrollerer gasfilterne, må du ikke selv foretage kontrollen jævnføre “gældende regler bla. gasrelementets afsnit B-3”.

Du skal kontakte en “autoriseret eller godkendt kompetent virksomhed” som så skal kontrollerer gasfilteret hver gang du skal skifte gasflaske 🙁 , herudover skal en “autoriseret eller godkendt kompetent virksomhed” udskifte dine gasfilterne hvert andet år – Det kan blive meget besværligt samt dyrt at have gasfilter monteret.
• Link: Udskifte gasfilter “Youtube”

NB.Til dig som gasfilter monteret, bør du være opmærksom på der har været problemer med Truma´s gasfilter som har medført risiko for gaseksplosioner og kvæstelser som de selv skriver – Se link vedrørende sikkerhedsmeddelse. • Link: Udskiftning af Truma gasfilter – Nødvendig udskiftning af filterhus.


Du kan med fordel se følgende relevante links:

• Link: Gasdrift i campingvogn.
• Link: Gasforbrug i campingvogn.


Følger du os på Facebook?

– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..


Caravaninfo.dk er Skandinavien´s største samt mest unikke private campingportal vedrørende:Campingvogne, Caravan Movere, Udstyr, Teknik, Artikler samt gode råd til Gør-Det-Selv Projekter.






Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*