Renovering af Caravan Mover

Renovering af Caravan Mover



Renovering af Truma Caravan Mover, Model SE årg. 2008

En Caravan Mover sidder, når den er monteret på campingvognen beskyttet for vand fra oven, men der kommer desværre rigtig meget vandspray, sne og sjap (Vinter Campister ;-)) fra bilen der trækker, og også fra campingvognen selv.

1

Dette er meget hårdt ved mover motorerne/transmissions huse, som jo for mange typer mover er lavet i aluminium, der med tiden kan begynde at irre, det kan komme til at se meget træls ud, hvis det ikke bliver stoppet i tide.

I denne lille ”guide” viser vi hvordan et fem år gammel Truma SE mover sæt er kommet til at se ud efter ”så kort tid” under en campingvogn, og hvordan sætter med noget knofedt kan komme til at se nogenlunde hæderlig ud igen.

Campisten jeg har købt sættet af har brugt vognen til helårscamping, og til sidst som fastligger. Sættet er købt som defekt, hvor styringen ikke virkede.


Lad os nu komme i gang… 😉

Herunder lige et par før billeder


23

Først skal div. dæksler og skjolde afmonteres, og her kom så den første udfordring… skjoldet der dækker elmotoren sidder fast med tre skruer.

Én på indv. side, og to ind i enden af dækslet, alle tre havde sat sig så meget fast med tiden, at de knækkede ved forsøgt på at løsne dem, på trods af brugen af div. rust/skrue løsner.


Pilene viser de tre skruers placering.

4

Og hvad gør man så lige når alle skruer der skal holde skjoldet er knækket… i dette tilfælde valgte jeg at forsøge at bore den indv. skrue ud, og skære nyt gevind til en 6mm bolt.
Man skal være meget forsigtig når der skal bores en stål skrue ud i noget aluminium, boret kan meget nemt ”glide af” til siden, og her, hvor der ikke er meget at give af kan man ende ud med at der ikke er materiale at skære gevind i.


Denne gang lykkedes det dog.. 😉
5

De to skruer der sidder i enden af dækslet, som jo og så knækkede, har jeg valgt ikke at bore ud da de sidder i enden af elmotoren, der vil meget nemt kunne drysse borespåner ind i elmotoren, som jo er en stor magnet.

Her kan der nemt ske skader på spolen.
6_6
Ved de to røde pile sidder resten af de to små skruer i enden af elmotoren.

På siden af transmissionen sidder den gule markerings ”pil” og et sidedæksel, den gule pil kan forsigtigt lirkes af med en skruetrækker, og sidedækselet sidder fast ved hjælp af tre låsetappe, tappene kan med en dorn presses igennem dækslet, hvorefter den kan trækkes af.
78
Transmission/motor skal nu afmonteres fra monteringsrammen, og her skal man igen arbejde en smule forsigtig, der kan, hvis mover sættet er af ældre dato, være dannet meget ir der gør det meget vanskeligt at få de to glidedorne (her under ved gulpil) presset ud, de skal efter min mening presses ud med en form for presser. Transmissions huset er fremstillet i aluminium som MEGET nemt kan revne eller springe ved at man slår på det.

De to bagerste bolte der holder tilkoblings konsollen løsnes også forsigtig, de er låst med skruesikring, og sidder godt fast (herunder ved rødpil)
9
NOTE til de to glidedorne (herover ved gulpil): man kan selv vælge hvilke vej de skal presses ud, der sidder en skrue på begge sider, så om man tager den ene eller den anden, er op til én selv afhængig af, hvordan man kan få det sat op i presseren man skal bruge.

VIL LIGE PÅ NUVÆRENDE STADIGE I RENOVERINGEN IGEN ADVARE OM AT DE TO GLIDEDORNE KAN SIDE UROKKELIG MEGET FAST, OG HERUNDER VISE HVAD DER KAN SKE HVIS MAN FORSØGER AT SLÅ/BANKE DEM UD… JEG VIL HELLER IKKE BENÆGTE AT DETTE KAN SKE VED AT PRESSE DEM UD, SÅ HVIS MAN FØLER AT MAN IKKE HAR ELLER HAR ADGANG TIL DET RIGTIGE VÆRKTØJ, SÅ PRØV AT KONTAKT ET CARAVANCENTER, OM DE MÅSKE KUNNE HJÆLPE JER VIDERE I PROJEKTET.
HERUNDER SKRÆKSENEARRIET… !!!!
10
ALU. HUSET ER REVNET HELEVEJEN IGENNEM … 🙁 (Pris på nettet min. 3700kr.)


Nå… vi må videre med projektet

Rullen der bliver presset mod dækket på campingvognen tages meget nemt af, ende dækslet fjernes med en lille skruetrækker, og rullen sidder med en låsering, der sidder også på akslen en not som passer i en notgang i rullen, de to dele, rulle & not, kan nu rengøres og gemmes til montering… akslen har jeg tapet ind for lige at beskytte den en smule.
1112
Tilkoblings konsollen kan også afmonteres ved hjælp af den med følgende nødnøgle, denne nøgle skal/kan bruges til frakobling af rullerne ved f.eks. strømsvigt.
I dette tilfælde bruger jeg den til at skrue konsollen så langt ud så muligt, ved et punkt kan toppen ikke nå akslen mere, så må man ved hjælp af et 12V batteri eller strømforsyning ”køre” konsollen af det sidste stykke vej… O.B.S. på strømretning, hvis konsollen begynder at kører på igen bytter man bare om på + og –

NOTE også til dette: brug ikke 12V i starten når konsollen skal køres af, har man forkert tilkobling vil den lille elmotor ”trække” i konsollen, og her skulle der for de (efter signe) første modeller være fare for at knuse de små tandhjul inde i transmissionen, som dengang var lavet i plastik.

Herunder ”nødnøgle” til afmontering af konsollen (NOTE: nødnøgle er kun med Truma sæt med elektrisk tilkobling af rullerne).
13


Den ene vej af, og den anden vej på… 🙂

Oppe under konsollen sidder der en gummitylle og en lille ”stødpude” også i gummi på akslen, de to dele kan også nu rengøres og gemmes væk til efterfølgende montering.
Akslen her har jeg også tapet ind for at beskytte denne.

Nu har jeg valgt ikke at skille/afmonterer mere, så nu skal der slibes pudses og males 🙂
Til slibning har jeg valgt at bruge en 3M slibesvamp som man kan sætte på boremaskinen, der kan jo også bruges en stålbørste på boremaskinen, her gjorde 3M svampen for mig arbejdet rigtig godt.
Nogle steder måtte jeg jo selvfølgelig bruge sandpapir m.m.

3M slibesvampen i aktion

3M slibesvampen i aktion – Man kan faktisk komme rigtig godt i bund med svampen 🙂


Malingen jeg har valgt at bruge er Hammerite, uden hammerefekt, det fås både til pensel og på spray, som dog er noget dyrere.

Jeg vil pensle det på af 3 omgange, først et lag Primer, og derefter to lag Metal Paint, så kan man få et tykt lag på som burde kunne holde mindst fem år mere 🙂

Herunder mit valg af maling, som jeg har købt hos jem & fix.
15


Her under lidt billeder af maleprocessen 🙂

1617

Her over transmission B klar til Primer
Herunder konsollen der har fået Primer

18
Herunder transmission B efter 1. gang metal maling


Og her efter anden gang…

Og her efter anden gang…


20
Inden det hele skal samles igen vil jeg lige rense polerne og kontrollerer kullet på de store elmotorer, dette gøres på denne Truma model meget nemt, det lille dæksel der dækker polen kan skubbes bagud, hvor derefter kullet næsten selv springer ud af motoren (afhænger noget af hvor meget kulet er slidt).

Polen pudses ren med noget smergellærred (sandpapir til metal).
21_21
22

Herunder, polen pudses ren

Herunder, polen pudses ren


24
Og sættes forsigtig i motoren igen Samme fremgangs måde på minuspolen

Og sættes forsigtig i motoren igen
Samme fremgangs måde på minuspolen


26

Så må vi vist hellere få det hele samlet…

Først køres ende konsollen forsigtig på akslen, de første par cm ved hjælp af 12V, indtil nødnøglen kan få fat.
NOTE: konsollen må IKKE spændes helt i bund, det kan være nødvendig at løfte transmissionen op i monteringsrammen for at justerer glidedorn hullerne så de passer med de aflange glidespor i monteringsrammen.

Akslen smøres godt med syrefri fedt, men inden da sættes den lille gummipude ind over akslen, så den ligger an mod lejet og låseringen (gulpil), den skal ikke trykkes eller presses fast.
Herunder konsollen med gummitylle klar til at komme på plads igen…
27
28
Herover ses hvorfor det er vigtig at justerer så hullerne passer til glidedornen, dornen ville kunne komme til at side skævt for hullet.

Klargøringen af monteringsrammen var for mig her meget nemt, de kunne renses af med en stålbørste, og derefter smøres op med et godt lag fedt, her havde jeg valgt kobberfedt, som også bruges til bremse reparationer/rensning på biler campingvogne m.m.


Herunder monteringsrammen klar med fedt og det hele…

29
Når alle bolt og glidedorn huller passer i monteringsrammen kan man skrue de to bolte i ende konsollen, husk her at rengør boltene helt, ellers virker det nye skruesikring ikke…
Herover er den venstre rengjort med stålbørste

Herover er den venstre rengjort med stålbørste

Glidedornene og de små skruer rengøres også så de er klar til montering med ny skruesikring.
30
Herover er bolte i ende konsollen og den ene glidedorn sat fast igen, glidedornene bliver også smurt godt ind i kobberfedt i håbet om at de ikke sætter sig så meget fast igen.

Hullet har jeg så godt så muligt forsøgt at rengøre med noget smergellærred, jeg kunne ved montering trykke glidedornene i med fingeren.
De små skruer skrues forsigtig i også med nyt skruesikring, de skal ikke spændes så hårdt.

Den rengjorte rulle kan nu også monteres, også her har jeg lige brugt en smule syrefri fedt
3132
Dækslet på siden og den gule markerings pil kan nu nemt sættes på igen, også dækslet på enden af rullen kan komme på…
33

låse tapperne kan forsigtig slås ind i sidedækslet

låse tapperne kan forsigtig slås ind i sidedækslet

Herover og under montering af sidedæksel gulmarkerings pil og dækslet på rullen.
35
Herover kan også ses at dækslet over den store elmotor er sat løst på, her har jeg på indersiden været nødsaget til at bruge en 6mm bolt med en lidt større spændeskive, som skal presse på et større område på dækslet.
Dette er jo på baggrund af at dækslet ikke kan skrues fast i enden af elmotoren længere fordi de to små skruer der jo også knækkede.

Bolten her får også noget kobberfedt.

Bolten her får også noget kobberfedt.


Det var jo så en renovering af et sæt Truma SE caravan-mover, håber at læsestoffet og billederne kan bruges af andre der gerne vil shine et mover sæt lidt op.
Fremgangs måden er jo selvfølgelig den samme ved transmissionen til den anden side, men inden jeg gik i gang med transmission A har jeg jo selvfølgelig tage et par før og efter billeder… 🙂
3738394142

Morten Soelberg som har udført renoveringen og caravaninfo.dk fraskriver sig et hvert ansvar for skader på eller ved mover udstyr af en hver art, ved forsøg på at følge denne guide.

Stor tak til Morten Soelberg for den flotte artikel.



Vil du være med til at dele viden? – Har du en spændende artikel vedrørende mover, campingvogn, 12 volt eller ligende, som du syntes kunne være interessesamt for andre, ville vi sætte pris på du kontakter os.

Se kommentarer nederst på siden – Du kan også skrive dine kommentarer til artiklen nederst på siden.


Følger du os på Facebook?

– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..




NB. Husk at deltage i afstemning, du kan også skrive dine evt. kommentar/ erfaringer nederst på siden.
Klik her – Link til side med afstemninger samlet






Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*