Skifte Glykol på dit Alde centralvarmeanlæg


Mange campister har fundet ud af hvor stor komfort man får med centralvarme i en campingvogn.
Et Alde centralvarmeanlæg er meget effektivt centralvarmeanlæg, som kan bla. styres efter den ønskede temperatur du ønsker i campingvognen. Har man først prøvet centralvarme i en campingvogn er det svært at undvære, det svare til et radiatorsystem i et hus. Idag findes der centralvarme i mange campingvogne, også små campingvogne.

Denne artikel indeholder oplysninger om:

1) Hvordan du selv kan kontrollerer om dit glykol (kølervæske) er tilstrækkelig beskyttende mod frost samt mod rust og tæring.

2) Udskiftning af glykol (Kølervæske).


1) Hvordan kontrollerer du selv om dit glykol (kølervæske) er tilstrækkelig beskyttende mod frost samt mod rust og tæring:

Der er to forhold du bør være opmærksom på vedrørende glykol (Kølervæske) når du har centralvarmeanlæg.
1. Er væsken glykol (kølervæsken) frostsikret tilstrækkeligt
2. Er glykol væsken (kølervæsken) – Tilstrækkelig beskyttende med hindrende stoffer i væsken, der mod virker rust og tæring

Er Glykol væsken frostsikret nok:
Du kan selv tjekke om dit glykol (kølervæsken) er frostsikret tilstrækkeligt, der findes en kølervæske tester (vægtfylde måler) som tester hvor meget dit glykol (kølervæsken) er sikret til af frost grader- Kølervæske testeren viser kølervæskens frysepunkt:

• Måler ethylenglycol/methanol i C°
• Grøn skala for varm glykol og hvid skala for kold glykol

En kølervæske tester kan f.eks købes hos Harald Nyborg til ca. kr. 19,95,- i 2016 priser.

Glykol væsken er tilsat korrosions hindrende stoffer i væsken, der modvirker rust og tæring af dit Alde centralvarme anlæg.

Glykol væskens tilsatte korrosions hindrende stoffer, nedbrydes langsomt ved opvarmning, derfor skal man skifte glykol hvert 2-5 år alt efter hvilken kvalitet man anvender. Det ikke så ofte man behøver skifte glykol væske grundet beskyttelse mod frost. Udskiftningen skyldtes oftest fordi glykol væsken korrosions hindrende stoffer nedbrydes, også bliver glykol væsken mere aggressiv (pH værdien) overfor metaller eller gummi eller, at den nedbydes pga. samme.

Du kan selv tjekke om glykolvæsken er blevet for aggressiv, og bør skiftes. Kølervæsker skal være basiske, og have en pH på mere end 7 – Normalt 8-10 pH værdien.

For billige penge kan du selv tjekke pH værdien i dit glykolvæske, og herved se om udskiftning skal foretages.
Du kan anvende lakmus som er et blåt farvestof, som udvindes fra en række lavarter. Farvestoffet har tidligere været anvendt til farvning af fødevarer, men anvendes nu hovedsagelig som syre-base-indikator, idet farven er blå i basisk væske (over pH 8,3) og rød i sur væske (under pH 4,5). Lakmuspapir er papir imprægneret med lakmus.

Hvis man drypper lidt væske på et pH-papir (lakmuspapir), kommer der en farve frem, som viser væskens pH-værdi. Ret simpelt og hurtigt test af om dit Glykol væske er er blevet for aggressivt (surt jf. pH skalaen).

Viser blå lakmuspapir en rød farve er dit Glykol væske sur, og bør skiftes straks, er farven blå er dit Glykol væske basisk, og er ikke aggressiv – Det vil sige det ikke behøves at udskiftes såfremt det holder frostsikringen på f.eks -35 grader.

Lakmuspapir er en af de bedst kendte indikatorer, der anvendes i kemi. Den oprindelige farve af lakmus er blå men under fremstillingen, er den røde lakmuspapir blandet med en syre for at slå det røde. Når rød lakmus kommer i kontakt med en base, det vender tilbage til sin oprindelige blå nuance.

Baser smag bitter og føle glatte ; stærke kan give forbrændinger på huden. Syrer smag sur og har stærke reaktioner på metaller, og husk den med den stærke syrer kan du brænde dig .

Lakmuspapir 20 stk. til måling af pH er set på internettet til kr. 22,25 i 2016 priser.

pH-skalaen
pH–skalaen består af en række tal fra 0 til 14 - Det kaldes for pH-værdier.
pH skalaen bruges til at angive surhedsgraden af et stof i henhold til graden af tilgængelige ioner.
Surt: Hvis et produkt er surt, så har det en pH-værdi fra 1-6. Så indeholder det forskellige slags syrer. Værdien 1 er meget mere sur end værdien 6.
Neutral: Alt hvad der er neutralt, som for eksempel vand, har en pH-værdi på cirka 7. Den værdi ligger altså midt på skalaen.
Basisk: Det modsatte af surt kaldes for basisk.
Hvis et produkt er basisk har de en pH-værdi fra 8-14, så indeholder det forskellige slags baser, og værdien 14 er meget mere basisk end værdien 8.

Konklusion:
Det er forholdvis let og billigt selv, at kontrollerer glykol væsken (kølervæsken) for både frostsikring samt for beskyttelse mod rust, tæring og gummi.

Prisen er overkommelig i forhold til, at der sker skade på dit Alde centralvarmeanlæg. Når du selv foretager målinger med lakmuspapir kan du se hvornår du bør skifte glykol, idet du kender pH værdien før udskiftning af glykol.

Du kan anvende samme metode til kontrol af bilens Glykol (kølervæske)


2) Skifte glykol (kølervæske) på dit Alde centralvarmeanlæg:

Et Alde centralvarmeanlæg skal have skiftet Glykol som også kaldes kølervæske. Glykol væsken er det som bliver varmet op i centralvarmesystemet, på samme måde som et radiatorsystem i et hus.

Der skal ske udskiftning af Glykol væsken for, at beskytte dit Alde centralvarmeanlæg mod rust og tærring. Foruden der er Glykol i væsken, er der også stoffer i væsken, der modvirker rust og tæring af dit Alde centralvarme anlæg. For at opretholde korrekt beskyttelse mod tærring af dit centralvarmeanlæg, skal det udskiftes.

Der findes forskellige Glykol væsker, og den blå farve bør udskiftes hvert ca. 2 år, og den røde er longlife Glykol væske som bør udskiftes hvert ca. 4-5 år.

Den egentlige forskel på Glykol (kølervæsker) er de additiver som er tilført væskerne. Additiverne sikrer, at Glykol væsken ikke er aggressiv overfor metaller eller gummi eller, at den nedbydes pga. samme, og forhindre tærring.

Campingvognforhandler værksted kan udskifte dit Glykol væske, men du kan også selv gøre det. Nedenstående kan give dig inspiration til selv, at skifte Glykol væske på dit Alde centralvarmeanlæg.

Inden du går igang skal du sikre dig du har følgende klar:
•Glykol væske
•Umbraconøgle
•Gummihandsker
•Klude
•En spand til opsamling af Glykol som aftappes fra campingvognen
•En beholder til det gamle Glykol væske
•En hælde kande 3 liters
•Demineraliseret vand eller alm. vand (se mere nederst på siden)
•Det gode humør 🙂
IMG_4340
IMG_4328

Husk du ikke må blande forskellige typer Glykol, f.eks hvis dit anlæg har blå væske farve, bør du anvende blå væske farve, og hvis det rød væske farve gør det samme sig gældende. Dog betyder det ikke noget, at du blander to forskelige farver Glykol væske – Så længe begge væsker er ethylenglykol baseret.

På denne Kabe campingvogn var der blå væske i beholderen, og vi valgte at købe den røde Glykol væske longlife G12+ fra Thansen. Nu tænker du nok, hvordan kan det lade sig gøre at anvende rød Glykol væske, når man ikke må blande forskellige farver væsker ? – Se mere jævnføre nedenstående.

For at sikre alt det gamle Glykol væske er tømt ud fra systemet, skal systemet skyldes igennem før ny påfyldning af Glykol væske. Vi valgte, at gennemskylle systemet flere gange, således at den blå væske var helt væk. Gennemskylningen foretages også for, at sikre der ikke forekommer gammelt Glykol i anlægget som ikke indeholder mere beskyttelse mod tærring. Vores erfaring var, at anlægget ikke tømmes 100 % ved at tømme ud via bundproppen – Se mere jævnføre nedenstående.

Nu starter vi:
Start med, at afmonterer finer beskyttelses pladen i klædeskabet så du kommer ind til beholderen med Glykol væske. Finerpladen skal blot løftes op af rillen, så skruerne rammer det store hul, herefter kan du tage pladen ud – Der behøves ikke brug af værktøj.
IMG_4332

Når pladen er fjernet ser det således ud:
IMG_4333

Du skal nu løsne låget til plast beholderen, og trække 12 volt pumpen op af beholderen – Se billede:
IMG_4335
IMG_4363
Årsagen til du skal løfte 12 volt pumpen op af beholderen er for at sikre luft til systemnet således det kan tømmes når du fjerner aftapnings skruen.

Nu skal vi udvendig og løsne aftapnings skruen, herefter løber campingvognens Glykol ud.
Du skal anvende en umbraconøgle til at løsne aftapnings skruen, sørg for at have en spand klar til at opsamle væsken. Aftapnings skruen sidder placeret under campingvognen tæt ved Alde fyret – Se billede:
IMG_4337
Her ser du aftapnings skruen:
IMG_4343
Lad væsken løbe helt færdig, således der ikke kommer mere væske ud. Fjern herefter spanden, og monter aftapnings skruen – Spænd kun aftapnings skruen til med fingerne, for vi skal have den af flere gange før vi kan afslutte opgaven.
IMG_4342

Nu starter du med, at foretage en gennemskylning af systemet med rent vand uden tilsætning af Glykol.
Du anvender din hælde kande på 3 liter (Kan købes hos onkel nyborg), du fylder alm. vand i hældekanden til gennemskylning (det bliver kun anvendt til gennemskylning) – Fyld max 2 liter vand i kanden, så er det nemmere, at påfylde vandet i campingvognens beholder. Du går nu ind i campingvognen, og fylder vand i beholderen. Når der ikke kan være mere vand i beholderen, monterer du 12 volt pumpen igen, og skruer låget fast – Nu starter du fyret, og dine pumper skyller systemet igennem, og du finder så ud af der stadig er Glykol i anlægget selv om det ikke kom ud i spanden første gang. Gammelt Glykol beskytter ikke dit anlæg mod tærring, derfor er det vigtigt alt gammelt Glykol kommer ud.

Når fyret har kørt i ca. 5 minutter stopper du fyret, løsner du 12 volts pumpen igen, herefter skruer du aftapnings skruen af som er placeret under campingvognen (alt som ved start).
Du fortsætter denne proces end til der kun kommer rent klart vand i beholderen – Lad fyret køre ca. 5 minutter hver gang, før du aftapper og fylder vand på igen.
Vi måtte gennemskylle systemet 5 gange, før det var tilfredsstillende rent vand der var i systemet (beholderen).

Nu er anlægget gennemskyllet 🙂 , og alt gammelt Glykol er væk. Nu skal vi påfylde Glykol på anlægget.
Monter aftapnings skruen, og nu kan du spænde den fast – Inden vi monterede aftapnings skruen, smurte vi gummipakningen med vvs fedt 🙂 :
IMG_4344
Start med, at fylde 1 liter ren Glykol i beholderen, årsagen er der stadig er ca. 1-1½ liter vand fra gennemskylningen på anlægget som du ikke kan aftappe helt via bundskruen. At der er ca. 1-1½ liter “rent vand” tilbage, har ikke nogen betydning, det er derfor du starter med at hælde 1 liter rent Glykol i anlægget således baldningsforholdet bliver 1:1.

Blandingsforholdet er 1:1, og medføre sikring ned til 36 graders frost. Du starter med, at hælde 1 liter Glykol over i hældekanden, og herefter fylder du 1 liter vand (demineraliseret eller alm. vand – se mere nederst på siden) i hældekanden (blandingsforhold 1:1), således blandes Glykol væsken med vand. Du fylder den ny væske i campingvognens beholder, og laver en ny blanding som du fylder på samme sted end til beholderen er fyldt op til lidt over minimum (målt ved koldt væske).
IMG_4367
IMG_4368
IMG_4369
Nu monterer du 12 volt pumpen, og skrue beholder låget fast. Du tænder du for dit Aldefyr, og hvis du ser beholderen med væske går under min, stopper du fyret og påfylder ekstra væske op til mellem “min og max”, og herefter starter du fyret op igen.

Lad Aldefyret stå, og køre i ca. 20 minutter for nu sker der automatisk udluftning, men vi valgte også, at anvende de 2 udluft ventiler som er placeret, ved døren ved siddegruppen samt i underskabet i toiletrummet. Du løsner udluftningsventilen på samme måde som du udlufter en radiator. Lad ventilen være åben end til der kommer væske ud, herefter spænder du ventilen til med fingerne.
Pladen fjernes for at komme ind til udluftningsventilen i toiletrummet.

Pladen fjernes for at komme ind til udluftventilen

Pladen fjernes for at komme ind til udluftventilen


IMG_4357
Hvis der stadig er luft i systemet efter ca. 20 minutter, lyder der en boblende lyd fra ekspansionsbeholderen. Systemet skal køre, indtil denne lyd er ophørt. En automatisk udlufter på et alde 3010 ser således ud, og er monteret ved alde fyret: al1900568

Glem ikke at fylde væske på, efterhånden som væskestanden synker. Hvis der stadig er luft i systemet, kan man gøre følgende:
– Næsehjulet hæves, så meget som muligt, så vognen hælder fremover. Lad den stå sådan i ca. 5 min.

Derefter ændres vognens position, så den vipper så langt som muligt den modsatte vej. Lad den stå sådan i ca. 5 min. Gentag proceduren nogle gange, og start derefter varmesystemet som beskrevet ovenfor.

Husk at tjekke beholderen om der skal efterfyldes med glykol væske, den falder typisk lidt efterhånden som luften kommer ud af systemet.

Nu kan arbejdet næsten afsluttes, vi laver en lille Labels med oplysninger om hvornår udskiftningen er foretaget samt hvilken type Glykol der er blevet anvendt – Den placeres tæt ved beholderen.
IMG_4372IMG_4375

Nu er Glykol væsken blevet udskiftet, og der er varme i alle rør rundt campingvognen – Klar til hygge med varme i mange år endnu.
IMG_4327IMG_4350

Campingvognens centralvarmeanlæg er nu sikret ned til -36 graders frost, og kedlen samt aluminiums rør er beskyttet indvendigt i ca. 5 år.

Vi har anvendt:
• Longlife G12+ rød farve (Fra Thansen)
• Beskytter kølesystemet mod korrosion, frost ned til -36 grader C
• Blandingsforhold: 1:1 Frostsikker til -36 grader C

5 liter Glykol koster 169 kr. købt i april 2016, demineraliseret vand 2,5 liter ca. 30 kr..

Tidsforbrug ca. 2 timers arbejde – Det skal jo også være hyggeligt 🙂 .

Pris for udskiftning af Glykol væske hos en campingvognforhandler set på internettet til ca. kr. 1.900 (2016 priser).


Anvende almindelig postevand eller demineraliseret vand?:
Vi har kontaktet Alde som oplyser, anlægget bør gennemskylles når der er ca. 1-½ liter rest Glykol i anlægget efter aftrapning via bund skrue.
Alde oplyser ligeledes man kan anvende almindeligt vandhane vand, men det er bedst, at anvende demineraliseret vand.
IMG_4463

Nogle af de store producenter af Glykol som f.eks Q8 Antifreeze Long Life, oplyser du kan anvende postevand, blødgjort vand eller demineraliseret.

Hvad er demineraliseret vand?:
Demineraliseret vand betyder bla., at vandet er helt fri for kalk og andre mineraler. Demineraliseret vand er kun uden mineraler, og kan indeholde bakterier, svame osv..

En lille ting omkring demineraliseret vand. Det er meget mere agresivt overfor metaller end almindeligt saltholdigt vand. Grunden er at
vandmolekyler naturligt binder en given mængde salt, og mineraler. Når man fjerner disse salte og mineraler, så vil disse pladser i molekylerne
erstattes af hvad der er nærmest, det være sig uædle metaller.
Men da det ikke rent demineraliseret vand som anvendes i systemet, men bliver blandet med Glykol som har beskyttelse mod tærring, betyder det ikke noget, det væsentligste ved at anvende demineraliseret vand er, at det ikke indeholder kalk.

Hvis du bor et sted i landet, hvor der er et lavt indhold af kalk, kan du roligt bare bruge postevand fra hanen. Hvis der er rigtig meget kalk i vandet, kan det i teorien sætte sig som belægninger i systemet, men det er nu ikke så ofte man ser det i praktis når det bliver blandet med Glykol.

Hvor hårdt er dit vandværks vand?
Vandet i vores kommune er 15 DH, hvilket er middelhårdt. Skalaen for vandets hårdhedsgrad er således ud:
Noname
Du finder oplysningerne på din kommunes hjemmeside.


Vi gennemskyllede anlægget med almindeligt postevand, og anvendte herefter demineraliseret vand ved påfyldning af Glykolvæske i blandingsforholdet 1:1. Vi fik ikke målt hvor mange liter Glykol anlægget kan indeholde, men umiddelbart er det ca. 7 liter.


Har du spørgsmål, så kan du skrive dine spørgsmål nederst på denne side i kommentar feltet, og vi vil besvare hurtigst muligt.


Følger du os på Facebook?
– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..


Caravaninfo.dk er Skandinavien´s største samt mest unikke private campingportal vedrørende:Campingvogne, Caravan Movere, Udstyr, Teknik, Artikler samt gode råd til Gør-Det-Selv Projekter.




Glykol campingvogn


Kommentarer

Skifte Glykol på dit Alde centralvarmeanlæg — 1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*