Det rigtige kugletryk

Det rigtige kugletryk


Det rigtige kugletryk er vigtigt for, at opnå stabil kørsel med campingvogn.

Din trækkrog på bilen må max belastes med den vægt som er oplyst for bilen, dog belaster mange campister med lidt mere kugletryk for at opnår mere stabil kørsel.

De fleste biler må belastes med 75 kg (kugletryk lodret tryk) på bilens trækkrog, du kan se i instruktions bogen eller på anhængerkrogens typeskilt hvor meget din bil må belastes med i kugletryk.

Det kugletryk, der står på anhængerkrogens typeskilt og på typeskiltet foran på campingvognen, skal ikke være ens. Men ifølge færdselsbestemmelserne er det altid den mindste værdi af de to kugletryk, der tæller.


Tjek kugletrykket før du kører med campingvognen:

Kugletrykket er som tidligere nævnt den lodrette vægt som campingvognen samlet belaster din trækkrog på bilen samt din bils totalvægt med. End til man kender sin campingvogn når den er pakket som gerne ville have det, bør man tjekke campingvognens kugletryk, herefter behøver men ikke for så kender men jo sin campingvogns kugletryk.

Godset skal være således anbragt, at man sikrer et passende kugletryk. For lille kugletryk eller negativt kugletryk vil medføre ustabil kørsel. Normalt er påhængskøretøjer godkendt med et maksimalt koblingstryk på 50 – 100 kg afhængig af tilladt totalvægt. Jo tungere påhængskøretøjet er, des større bør kugletrykket være. Det anbefales, at 5-10 % af påhængskøretøjets faktiske totalvægt hviler på kuglen, dog højst hvad bilen, tilkoblingsanordningen og påhængskøretøjet er beregnet til. (kilde Rigspolitiets Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori B/E
VERSION 7.07 – pkt. 6.2.5)
– se • Link: PÅHÆNGSKØRETØJ TIL KATEGORI B

Et for lille kugletryk kan f.eks få campingvognen til, at kører uroligt på vejen, og kan få campingvognen i slinger ved en lav hastighed – Kør aldrig med for lidt kugletryk!

Har du ikke en kugletryksmåler, kan du anvende en almindelig badevægt – Se nedenstående billede og tekst vedr. vægt ved næsehjul.

Det ideelle kugletryk for en tom campingvogn er omkring 30-35 kg. Og for en ferie pakket campingvogn bør kugletrykket være på 75-100 kg, dog med hensyn til det lovlige kugletryk for anhængertrækket og bilen.

Dog bør du køre med det kugletryk som får dit vogntog til at køre mest harmonisk. Et kugletryk på 75- 100 kg er ofte det de fleste campister køre med for at opnå vogntoget køre harmonisk.

Længden af din campingvogn har indflydelse på hvor meget luftmodstanden reducerer kugletrykket, en kortere campingvogn reducerer kugletrykket mere end en længere campingvogn ved samme hastighed, forudsat at de to Campingvogne har samme luftmodstand, og trækkes af samme bilmodel.

politi_2
For stort kugletryk kan formindske bilens vejgreb på forhjulene. Når politiet vejer dit vogntog, tjekker de vægten på bilens forhjul, hvor vægten skal være mindst 20 % af bilens vægt, et alt for højt kugletryk kan medføre du ikke efterlever de 20 %.

Politiet tjekker ikke dit kugletryk, med mindre vogntoget ser visuel “meget” forkert ud – Politiet tjekker om dit vogntog har 20 % af bilens vægt på forhjulene samt campingvognens akseltryk.

Politiet vejer din af campingvogn på følgende måde:

Når politiet skal kontrolveje din campingvogn bliver campingvognen ikke frakoblet bilen.

• Politiet kontroller bilens styrende aksel (forhjul), og forhjulene kommer på vægten. Her kontroller politiet, at mindst 20% af bilens vægt er på forhjulene (bilens styrende aksel).

• Bilen med campingvognen tilkoblet køres ind på vægten, det vil sige kun bilen står på vægten. Nu vejes bilens totalvægt inkl. trykket på bilens trækkugle idet campingvognen ikke bliver frakoblet. Kugletrykket indgår således i bilens faktiske totalvægt.

• Til sidst køres bilen væk fra vægten, således det kun er campingvognens aksel som står på vægten (Campingvognen er stadig på bilens trækkrog). Nu bliver campingvognens akseltryk kontrolvejet. Akseltrykket bruges også til, at kontrollerer om bilens lovlige tilkoblingsvægt er overholdt.

Politiets vejning af campingvognens faktiske akseltryk samt bilens faktiske totalvægt, udgør vogntogets faktiske vægt.

Politiet har umiddelbart ikke interesse i hvor meget dit kugletryk er, med mindre det ser visuel helt forkert ud (f.eks bilen hænger “meget” med røven). Politiet tjekker ofte også, at din bil samt påhængsvogn passer sammen, men har som udgangspunkt ikke interesse campingvognens totalvægt samt det faktiske kugletryk.

” Link: Se youtube film om hvordan det danske politi vejer din campingvogn”


Beregn vægt på næsehjul:

Se nedenstående billede!

Du skal måle kuglevægten ved kuglekoblingen, den som sættes på bilens trækkrog, og kuglevægten skal sidde oppe i kuglekoblingen hvor trækkrogen normalt sidder. Ved denne måling får du den korrekte kugletryk (lodret tryk).

Måler du f.eks med en badevægt på næsehjulet får du ikke det korrekte kugletryk. Nogle campister anvender et næsehjul som er indbygget med vægtaflæsning, og her skal kugletrykket aflæses som et større tal fordi næsehjulet sidder længere bagud eller længere væk fra kuglekobingen – Se nedenstående billede.

Du kan måle dig frem til hvor meget vægten er ved næsehjulet f.eks (se billede): Længde af trækstangen som på billede viser afstand fra aksel til center til kuglekobling 4200 mm ganget med det maksimale kuglevægt f.eks 75 kg, divideret med afstanden til næsehjulet center som på billede viser 3500 mm – Resultat bliver 90 kg midt på næsehjul (4200mm x 75kg/ 3500mm).


Se billede som viser en elektronisk kugletryksmåler.

Kugletryksmåler (elektronisk)

Kugletryksmåler (elektronisk)

Se billede som viser en almindelig kugletryksmåler ca. kr. pris 140,- (2014).

Kugletryksmåler

Kugletryksmåler

Vi anvender selv Winterhoff næsehjul med indbygget kugletryksmåler:


Winterhoff kugletryks måler

Diverse info.:
Ofte måler man kugletrykket få gange, også kender man sin campingvogn, fordi man ofte læsser den på samme måde og med samme last.
Din campingvogns kugletryk bliver mindre når du kører med din campingvogn, fordi luftmodstanden formindsker din campingvogns kugletryk - Det er der taget højde for jf. ovenstående anbefalet kugletryk.
For lidt kugletryk er meget farligt at kører med, det kan sætte din campingvogn i slinger ved lav fart, og du mærker en meget urolig campingvogn.

Deltag i afstemning:



Afstemningsresultater:

Hvilken kugletryk anvender du?Stemme procent fra Caravaninfo.dk afstemning
Jeg kører med MERE end 75 kg i kugletryk72.43%
Jeg kører med MINDRE end 75 kg i kugletryk27.57%


Se relevante links:

• Link: Link: Campingvogn i slinger
• Link: Link: Vejning af campingvogn
• Link: Link: Overlæsset campingvogn
• Link: Link: Se info. om Tempo 100 godkendelse


Følger du os på Facebook?

– Hvis ikke husk, at give caravaninfo.dk et Like, så du er med på de første nyheder, videoer o.l..





Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*