Beskadigelse af batteri i campingvogn

Her findes flere artikler om beskadigede batterier i campingvogne:

Med en god kvalitets batterilader sikre du dit batteri har de bedste betingelser, og herved opnÃ¥r du lang levetid samt korrekt opladning af dit batteri. Campister oplyser ofte om deres batteri er bulet og lugter grimt, det forekommer i selv forholdsvis nye campingvogne uanset campingvogn mærke – Ã…rsagen er ofte batteriladeren.

Bulet batteri:

Bulet batteri = overladet batteri, dette kan dog ske af flere årsager bla. Sker det tit ved at batterilader bliver sat til et fuldladet batteri og med en dårlig kvalitet batterilader med fixed ladetid, og ikke hvor batterilader ser hvor hurtig den går i absorption.


Er der nogle af jer der har oplevet det samme, som vi lige har oplevet???:

Den 3. Juli 2015 havde jeg campingvognen til reparation hos en større anderkendt campingforhandler, de sagde at batteriet ikke var godt længere, vi havde lige købt vognen. Så jeg ville så have et nyt batteri monteret, hvilket de gjorde til en pris for batteriet på 2.250 kr.

Det har fungeret fint indtil her i marts måned, vognen har stået hjemme til medio november med strøm tilsluttet. Blev kørt til opbevaring i en tør isoleret lade.

Da vi henter den er der ikke strøm på batteriet, jeg sætter strøm til vognen og dermed laderen. Der kommer ikke strøm på efter 8 timer, jeg tager derfor polerne af, sætter min vedligeholdelse lader på på slov. Næste morgen stinker det i vognen, batteriet koger. Og har været ved at antænde vognen p.g.a. En kortsluttet celle. Forhandleren siger at det ikke er garanti, fordi at batteriet har været afladet. Så de vil ikke erstatte det. Alt har været slukket, og der har ikke været forbrug på.

Nu er spørgsmålet, jo om andre har oplevet noget lignende, det foruroligede mig mest, er at det har været tæt på at campingvognen er brændt af, da den stod i indkørslen kunne huset jo også være brændt da den stod tæt på udhænget.

Gulvet er beskadiget.

Ovennævnte batteri er et EP450 EXIDE DUAL AGM (50 Ah), og er blevet opladet med en 9-trins batterilader med fuldautomatisk ladeproces. Batteriladeren kan oplade bly/syrebatterier inkl. GEL og AGM 40Ah til 250Ah.

Denne oplader har jeg haft igennem nogle år, og har brugt den på både min båd, samt på min havetraktor. Når jeg lader sætter jeg den altid på slow, det vil sige 2 AMP. Til sammenligning er batteriet på båden 6 år gammel, og bliver ladet op inden vi tager ud og sejle. Båden står sammen med campingvognen til vinteropbevaring i laden.

Exide har oplyst, at det skyldes at batteriet har været afladet, hvorfor det har sulfateret på den ene celle, og derfor er kortsluttet under opladning.
De har ikke bedt om at se batteriet, kun afslået reklamation ud fra de billeder som er blevet sendt af batteriet og skaden.
Stor tak til Poul for sit bidrag til en artikel.


I december exploderede batteriet i vores vogn, med totalskade af vognen til følge:

Artikel nr.2:
I december exploderede batteriet i vores vogn, med totalskade af vognen til følge.

Campingvognen stod med strøm på og ladede, fordi jeg havde brugt moveren. Batteriet var et 90Ah EXIDE AGM 3 år gammelt, og batteriladeren en mascot intiligent lader, så det burde ikke have været noget problem, forhandleren som vurderede campingvognen mente at en celle i batteriet var kortsluttet.

Explosionen var så voldsom, at plastdele fra batteriet lavede skader på loftet, og gelsyren var sprøjtet ud over det hele. Batteri og lader var blevet skiftet for 3 år siden, fordi jeg opdagede at det tidligere batteri kogte, den gang nåede det bare ikke at gå galt. Jeg skiftede både batterilader og batteri, fordi jeg ikke vidste hvilken af delene som fejlede. Den totalskadet campingvogn blev solgt videre til en campingvognsforhandler, som herefter solgte den videre til en campist, uden at gøre noget.

Stor tak til Hugo for sit bidrag til en artikel.


Bulet batteri:

Bulet batteri = overladet batteri, dette kan dog ske af flere årsager bla. Sker det tit ved at batterilader bliver sat til et fuldladet batteri og med en dårlig kvalitet batterilader med fixed ladetid, og ikke hvor batterilader ser hvor hurtig den går i absorption.


Ved køb af ny batterilader kan nedenstående anbefales:

Victron Blue Smart IP67 batterilader til campingvogn er en proff. batterilader til den kræsne campist der ønsker en kvalitets batterilader som sikre dit batteri lang levetid, og som kan styres via
bluetooth med Victron Connect APP.

Herudover er Victron Blue Smart IP67 uden blæser til køling af batterilader, derved undgår du blæserstøj. Victron Blue Smart IP67 indvendige komponenter er støbt voks således er den ekstra sikret mod komponenter tager skade ved vibrationer, stød eller andre påvirkninger. Der er 5 års garanti på Victron Blue Smart IP67 batterilader.

Læs Mere

 

NB.: Læs hvad andre har oplevet nederst pÃ¥ siden i kommentar felterne – Har du oplevet det samme eller noget som kan sammenlignes med ovenstÃ¥ende, sÃ¥ skriv en kommentar nederst pÃ¥ denne side eller send os en mail.



Deltag i vores Facebook gruppe:

Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik


Camping-Udstyr-Teknik:

Deltag i facebook gruppen Camping Udstyr, Teknik. En hyggelig gruppe som er for alle, og hvor der er god dialog samt hjælp at hente.

Læs Mere




Solceller Camping:

Har du solceller til camping eller overvejer du solceller til camping, kan du med fordel deltage i facebook gruppen Solceller Camping som omhandler alt vedrørende Solceller inden for Camping: Campingvogn, Autocamper, Telt, Teltvogn, Shelter, Campinghytte, Mobilhome eller Bivuak m.v..

Solceller Camping - Facebook Gruppe



Læs Mere


Summary
Article Name
Beskadigelse af batteri i campingvogn
Description
Beskadigelse af batteri i campingvogn
Author
Publisher Name
Caravaninfo.dk
Publisher Logo

1 kommentar til “Beskadigelse af batteri i campingvogn”

  1. I december exploderede batteriet i vores vogn, med totalskade af vognen til følge. Vognen stod med strøm på og ladede, fordi jeg havde brugt moveren. batteriet var 3år agm og laderen en mascot intiligent lader, så det burde ikke have været noget problem, forhandleren som vurderede vognen mente at en celle var kortsluttet. Explutionen var så voldsom at plastdele fra batteriet lavede skader på loftet og gelsyren var sprøjtet ud over det hele

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top