Du bør ved hvert forår foretage vedligeholdelse af din campingvogn, det sikre dig tingene virker og levetiden på din campingvogn bliver forlænget. Ligeledes er der en chance for værdien på din campingvogn er højere den dag du evt. skal sælge den.
Vask, voks, lakforsegling af campingvogn har stor betydning for vedligeholdelsen af din campingvogn. Vinterens snavs bør vaskes af samt sikre beskyttelse mod snavs og alger.
Nedenstående er bred vifte af informationer samt links til artikler vedrørende vedligeholdelse af campingvogn.
Rengøring samt vedligeholdelse af Aircon dækplade
Fjerne ridser på campingvognens vinduer:
Campingvogn vinduer er enten fremstillet af polycarbonat eller akryl plast. Begge materialer er lette, modstandsdygtige over for UV-lys, optisk klare og har gode termiske egenskaber. Polycarbonat kan nemt blive ridset, og disse ridser kan især være synlig i direkte sollys.
Lakforsegling af campingvogn:
Se hele artiklen via link:
Smøring af campingvogn:
Har du et smørekursus ?, hvis ikke så se mere via denne artikel som bla. oplyser hvor du bør smøre din campingvogn samt hvilken smøremiddel du bør anvende.
Påføring af smøreprodukt:
Mange som skal smøre emner har tilbøjelighed til, at smøre for meget smøremiddel på emnet, og det er ikke korrekt. For meget smøremiddel medføre ofte friktion, og samler snavs.
Hvilken type smøreprodukt:
Smøremiddel er ikke bare smøremiddel, der er forskel på hvilken smøremiddel man anvender. Det kan ikke anbefales, at anvende f.eks WD40 multiolie spray classic som smøremiddel, idet smøreeffekten er ikke er optimal.
Man bør vælge smøremiddel som indeholder PTFE, det farveløse PTFE indeholder den slidstærke teflon, og det slidstærke teflon har et utal af anvendelsesmuligheder. Produktet påvirkes ikke af vand, kemikalier eller opløsningsmidler, og det glatte stof bruges, og er populært som smøremiddel, til smudsafvisende overfladebehandling (PTFE står for polytetrafluorætylen).
NB. Vælger man gode smøreprodukter opretholder man smøreffekten i lang tid, også på bevægelige dele.
Læs mere om vores valg af smøremiddel senere i artiklen.
Forkert smøreprodukt/ smørearbejde:
Da vi købte vores brugte campingvogn havde sælger smurt campingvognen, og det skal understreges sælger havde gjort smørearbejdet i bedste mening – Meen se lige dette billede som viser hvordan det ser ud ca. 3 måneder efter smørearbejdet:
For det første er smørearbejdet udført med forkert smøremiddel efter vores mening, og der er påført formeget smøremiddel på emnerne.
Vi har lagt vægt på følgende ved valg af smøremiddel:
• Anvende det korrekte smøremiddel samt anvende så få produkter som muligt
• Smøreproduktet skal have lang holdbarhed (smøreeffekt efter påføring)
• Smøreproduktet skal være usynligt, det vil sige ikke tiltrække snavs således det bliver sort/beskidt hvor der er sket smøring f.eks som vist på billeder øverst i artiklen hvor der sket smøring som tiltrækker snavs, og hvor smørevirkningen er ringe
• Smøreproduktet skal have meget lav friktionsevne
• Trænger ind i svært tilgængelige områder, og løsner fastgroede emner
• Beskytter mod fugt, korrosion og rustskader
• Danner en hård beskyttende hinde, der forhindrer isdannelse og hæmmer dannelse af rust og korrosion.
Afvisende over for støvpartikler
• Mindsker friktionen og forlænger levetiden for de smurte dele
• Er syrefri
Valg af smøreprodukter:
Der findes mange produkter på marked – Vi har valgt, at anvende Super Lube produkterne, og vi anvender 3 produkter (Super Lube DRI-FILM, Super Lube Universalsmøremiddel, Super Lube universalfedt), men kunne måske nøjes med 2 produkter – Se mere senere i artiklen.
Super Lube trænger ind, fordamper og fordeler en kemisk inaktiv fedtfilm som effektivt smøre, beskytter mod rust og korrosion.
• Super Lube skader ikke gummi, træ, læder, plast eller malede overflader.
• Indeholder ikke silikone.
• Lugter ikke, skiller ikke – ingen olieseparation.
• Farveløst, pletter og skjolder ikke.
De valgte produkter opfylder vores forventninger til et smøreprodukt når vi læser om produkternes data, og vores brug af produkterne skal vise om det efterlever vores forventninger.
Korrekt smøring sikre bla. funktionen på din campingvogn holder bedre.
Nu starter vi smøreprojektet:
Smøring indvendigt i campingvogn:
Vores hængsler på det ene skab var begyndt at knirke lidt, så smøring kan ikke undgås. Dog kunne det være undgået hvis man f.eks årligt smøre hængslerne.
Vi anvender Super Lube DRI-Film fordi overfladen er tør efter påføring af smøreproduktet. Det er vigtigt når man påføre smøreproduktet, at man lader det afgasse, det går stærkt få sekunder. Herefter sidder smøreproduktet på emnet, og udføre sin opgave “smøreeffekt”.
Måske nogle påføre smøreproduktet, og straks åbner samt lukker skabslågen i den tro, at smøreproduktet skal fordeles – Men det er ikke korrekt måde, du skal lade smøreproduktet afgasse, herefter kan du åbne og lukke skabet.
Smøreproduktet beskytter også mod rust.
Smøring udvendigt på campingvogn:
Vi anvender Super Lube universalsmøremiddel til det meste udvendigt.
Det er vigtigt når man påføre smøreproduktet, at man lader det afgasse, det går stærkt få sekunder. Herefter sidder smøreproduktet på emnet, og udføre sin opgave “smøreeffekt”.
Smøreproduktet beskytter også mod rust.
Smøring af undervogn på campingvogn:
Undervognen bør smøres, du kan med fordel se nedenstående som viser hvor du bør smøre undervognen. Vi har smurt jævnføre nedenstående med Super Lube Universalsmøremiddel, dog er der smurt med fedt hvor fedtnipler forefindes.
Smøring af Støtteben på campingvogn:
Smøring af Truma mover:
Til smøring af mover anvendes Super Lube universal fedt.
Ovenstående steder der bliver vist smøring er blot for, at vise nogle af de steder du bør foretage smøring. Du bør foretage smøring alle relevante steder.
Konklusion:
Vores konklusion er alle 3 smøreprodukter virker meget overbevisende, og vores forventning om der ikke er smøremiddel som sidder, og tiltrækker snavs m.v. er indfriet.
Super Lube Universal fedt er virkelig godt, at bruge til moveren.
Vi anvendte Super Lube Universalsmøremiddel til vores støtteben, men på sigt skal vi prøve Super Lube Universal fedt på vores støtteben.
Super Lube Universalsmøremiddel og fedt er kemisk set det samme som Super Lube DRI-FILM når opløsningsmidlet er fordampet. Dog vil sprayen ikke få en ligeså høj viskositet, da den lægger sig som en fedtfilm efter fordampningen. Men sprayer du den op i et reagensglas, vil du se at den fortykker til en gélé.
Super Lube DRI-FILM er 100% oliefri – det er derfor den efterlader en helt tør overflade, og er derfor velegnet alle de steder smøremidlet skal være tørt f.eks skabslåger, køkkenskuffer m.v.
Istedet for kontaktspray, anvendte vi Super Lube Universalsmøremiddel til vores 13 pol stik på bilen samt på campingvognen, ligesom vi anvendte det på batteripolerne i campingvognen og på bilen.
Gummilister døre/vinduer m.v.:
Nu er vi kommet til gummilisterne som hvert år bør smøres med silicone som findes på flaske med en lille pensel eller silicone på spray.
Smøring af gummilister sikre at gummilisterne ikke udtørre, og bliver utætte. Ligeledes sikre siliconen at døre/lemme kan åbnes i frostvejr idet gummilister ikke fastfryses.
Sidst og ikke mindst forlænger du levetiden på dine gummilister.
Dørens gummiliste
Dørens gummiliste bør smøres med silicone som findes på flaske med en lille pensel eller silicone på spray.
Gummilister ind til toilet tønden:
Gummilister ind til toilet tønden samt ”alle øvrige gummilister” bør smøres med silicone som findes på flaske med en lille pensel eller silicone på spray.
Toilettønden:
Mange har oplevet at toilettønden ikke har virket, det skyldtes at mange glemmer at smøre gummikanten på toilettønden.
Her skal du ikke sparer på silikone, bør smøres med silicone som findes på flaske med en lille pensel eller silicone på spray.
Efter smøring sætter du toilettønden på plads og skyder plast låget frem og tilbage nogle gange således silikonen fordeler sig.
Indvendige gummilister rundt vinduer:
Nu er vi kommet til de indvendige gummilister.
Gummilister rundt vinduerne:
Dine gummilister rundt vinduerne tørre på et tidspunkt ud hvis du ikke ”efter behov” behandler dem med f.eks vaseline.
Rengør først gummilisten, når den tør smøre du et tyndt lag vaseline på hele gummilisten rundt vinduerne.
Udvendigt venyl:
Mange glemmer den udvendige venyl.
Udvendigt vinyl er udsat vejr og vind som udtørre vinylen, som til sidst bliver meget trist at se på.
Hold dine udvendige vinyl overflader beskyttet for vejr og vind ved, at smører dine vinyl overflader hvert forår.
Forkromet dele m.v.:
Kedeligt kromdele kan ødelægge helheds billedet.
Har du nogle forkromet dele kan du genopfriske og beskytte dine forkromet dele ved hvert forår at smøre noget autosol eller andet produkt på de forkromet dele. Der skal efterpoleres efter påsmøring.
Er der forskel på kvaliteten af produkterne?, samt prisen? 🙂 :
Se test af vaske produkter Se mere via dette link – Klik her
7/ 13 polet stik samt ledninger/strøm stik m.v.:
Hvor mange har ikke prøve at lyset ikke virker samt dårlig strøm forbindelse.
Ir eller snavs kan medføre dårlig strømforbindelse som resulterer i lys eller andet ikke virker.
Du kan spray med dit stik til campingvognen med kontakt spray.
NB. Bilens 7/13 pol stik kan med fordel og påføres kontakt spray.
Ir eller snavs kan medføre dårlig strømforbindelse som resulterer i at din mover ikke virker.
Du kan spray med dit med kontakt spray.
NB. Har du dårlig forbindelse til f.eks nummerplade lys som skyldes ir på stikket ved pæren – Her kan du også anvende kontaktspray.
Lufttryk i dæk:
Det er meget vigtigt, at dine dæk har korrekt lufttryk.
Forkert lufttryk kan medføre sprængte dæk, ustabil kørsel som kan medføre evt. ulykke.
Du bør sørge for dine dæk har max lufttryk + 10 % – Har du varevognsdæk bør du altid have 4,5 bar i dine dæk.
Se mere om dæktryk samt dæk til campingvogn:Klik her.
NB. Husk dit reservehjul skal også holde lufttrykket.
Kontrol af dæk:
Du bør også kontroller dine dæk visuelt for evt. skader.nDu bør ligeledes kontrollerer alderen på dine dæk (Se link vedr. aflæse data på dine dæk).
Se mere om dæk til campingvogn:Klik her.
NB. Husk hvis du har Tempo 100, skal dine dæk efterleve max antal år som dækkende må have. Her er det vigtigt du ikke køber dæk som er 2 år gammel, for så har du kun ca. 4 år tilbage før de skal skiftes hvis du skal efterleve tempo 100.
Aftømning af vand før vinteren eller efter hver tur:
Inden din campingvogn evt. skal sættes væk for vinteren, er det vigtigt du sørger for vandet er tømt af før frosten kommer.
• Åben de to ventiler i bunden samt åbne for ventilen til vandtanken, herefter åbner du for vandhanerne (Der skal ikke være strøm på vognen/ pumpe skal ikke kører), når alt vand er tømt ud lukker du for vandhanerne igen og ventilerne i bunden kan lukkes.
• Efter hver campingtur sommer eller vinter, kan du med fordel inden du forlader campingpladsen åbne for de to ventiler i bunden samt åbne for vandbeholderen ventil, du lader ventilerne stå åben – Når du køre vil vandet blive tømt helt ud idet din CV bevæger sig, på den måde sikre du vandet er tømt helt ud når du er hjemme igen.
Hvad bør du have med ekstra på udenlands rejse (Under udarbejdelse):
• Personligt har jeg selv altid en ekstra vandpumpe med, den er ikke dyr i indkøb, er let at udskifte – Men det er træls hvis den står af i ferien i udlandet, hvor du måske ikke bare kan købe en ny.
Køkkenskuffer:
Køkkenskuffer har ofte jernbeslag i siden – Dem skal du huske at give regelmæssigt olie. Ellers kan der ske det at skufferne rsuter fast i løbet af vinteren. Fra Hans Duggen.
Harpiks på campingvognen:
1) Fortvivl ikke, hvis du har fået harpiks på din campingvogn. Det kan opløses uden, at det går ud over lakken.
Brug ikke skrappe rengørings midler, da du risikerer at beskadige malingen på campingvognen.
2) PLUM håndrens doseres oven på hver enkelt plet, så finder du på noget andet at lave i ca. ½ time. Derefter er pletterne på vej til opløsning.
Så kun lidt knofedt, så slipper de ellers genstridige pletter deres faste holdepunkt.
3) Det fjernes let med isopropanol, man må ikke bruge husholdnings sprit da det indeholder acetone som ødelægger lakken.
Fra Hans Duggen.
Bøjede plastpløkker:
Læg dem i en spand eller gryde og fyld kogende vand i, lad pløkkerne blive i vandet et stykke tid, og de fleste vil rette sig ud.
Inden brug skal de være afkølet.
FORTELTE OG TELTE:
Når rent vand ikke er nok.
Mange campister kender problemet med stribede og snavsede fortelte. Der findes flere udmærkede produkter på markedet, og nu præsentere Isabella deres eget produkt. Produktet hedder Alpha 123 og komme fra Isabellas hollandske afdeling. Her har det været solgt gennem en årrække. Det har ellers hidtil været god latin, kun at rense sit fortelt i rent vand. Men hvor vand måske kan tage 70 % af snavset, ak Alpha 123 tage 15 – 20 % mere.
Dét der overbeviste Salgschef Tommy Boisen fra Isabella om produktets kvalitet var en forsøg han selv gennemførte hjemme i sin have. Af en forhandler fik han et Isabella Fortelt, der havde stået ude i en del år. Forhandleren havde opgivet igen at få et fortelt ud af det. Teltet var så snavset, at man næsten ikke kunne Isabellas kendte lodrette striber over gavlvinduerne og taget var temmelig medtaget.
Efter første behandling begyndte han at kunne se forteltets kendetegn igen. Der skulle dog flere behandlinger til før han var tilfreds med resultatet på det fortelt, som forhandleren havde opgivet. Det der kendetegner Alpha 123 Teltrens er, at når det sprøjtes på teltdugen og børstes med en blød børste, så skummer det let. Når man skyller teltet igen, så forsvinde skummet igen. Bruger man i stede for sulfo, så vil det fortsætte med at skumme.
Alt efter teltets alder er det nødvendigt at efterbehandle teltet med en gang imprægnering, så det stadig er vandtæt. Husk at når du imprægnere, så skal du gøre det indefra. Det skyldes, at imprægneringsvæsken også opløser eventuelle resterende urenheder på teltdugen. Det kan både give skjolder og ”utætheder,” derfor får man det bedste resultat indefra.
Deltag i vores Facebook gruppe:
Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik