Skoda Octavia som campingtrækker.
Skoda Octavia 2017 Combi Style 2.0 TDI DGS årg. 2017 monteret med MAD er vindfølsom allerede ved 4-6 m/s uden campingvogn, og er ustabil at køre med som campingvogntrækker – Skoda Octavia er ikke en god campingtrækker.
Efter vi har konstateret bilen er ustabil som campingtrækker, har vi undersøgt forholdene – Der findes mange Skoda Octavia ejere som syntes Octavia er ustabil samt ubehagelig at køre i som campingtrækker.
Sælgeren oplyste os den var god som campingtrækker, og anbefalede montering af MAD fjedre, hvilket vi fik monteret fra starten. Når du henvender dig vedrørende det er en dårlig campingtrækker, har de aldrig hørt om det før.
Skriv dine erfaringer med Skoda Octavia nederst på siden, idet vi overvejer at tage kontakt til Skoda Danmark.
Skoda har tjekket vores bil “visuelt” – Det vil sige den har været på en lift, hvorefter en fra værkstedet kiggede nede fra op under bilen, og oplyste os alt ser ok ud.
Skoda værkstedet prøvede bilen, og efter en prøvetur hvor det blæste ca. 4-6 m/s og det kunne mærkes ved prøveturen, oplyste Skoda værkstedet bilen køre som en Skoda Octavia skal køre – Han oplyste Skoda Octavia er meget vindfølsom.
Årsagen kan måske være flere faktorer, f.eks: Den har compoundaksel (Istedet for multilink aksel), stort afstand mellem aksel og trækkrog, akselafstand og bredde mellem hjulene er for lille.
Vi har henvendt os til Skoda igen, fordi vi mener der er fejl på bilen. Når vi giver bilen et lille puf ved bagenden sidevejs, står bilen og gynger sidevejs mange gange ca. 6-7 – På samme måde som hvis dine støddæmper er defekte.
Vi har været forbi en Skoda forhandler for, at få tjekket støddæmperne, og de fejler intet. Vi fik samtidigt, at oplyst at Skoda kunne fjerne MAD fjedrene på vores regning, og så kunne vi prøve at køre med bilen uden MAD Fjerde – Alternativ måtte vi vænne os til at køre med bilen som den er, eller spare penge sammen til at købe en ny bil.
Skoda Octavia kan trække en campingvogn på 1.600 kg, men Octavia egner sig ikke som campingtrækker. Octavia gynger sidevejs som en gammel bil med defekte støddæmper og fjedre, og giver urolig kørsel samt lidt slinger i campingvognen – Prøv og skub lidt til bilen bag ved, og du bliver søsyg 🙂 .
Iøvrigt tester Skoda ikke deres biler som campingtrækker, det har vi oplyst Skoda bør gøre.
Et computerprogram som beregner nogle forhold er ikke det samme som, at prøve bilen med en campingvogn – Ingeniøren bør ind bag rattet, og prøve bilen med en campingvogn på krogen 🙂 .
Der nogle som har Octavia som oplever bilen som god campingtrækker, men det er sikker fordi deres har en anden undervogn som f.eks 4×4 samt 1,8 TSI.
Hvis man sælger en bil hvor man skriver den kan trække 1.600 kg, må man antage den kan trække 1.600 kg inkl. passagerer i bilen uden, at man behøver og monterer ekstra MAD fjedre samt op garderer kølersystem. Skoda Octavia er meget blød i bagfjedre, og hænger næsten langs asfalten uden ekstra forstærket fjedre, derfor anbefaler sælgerne når man oplyser den skal trække campingvogn, at man monterer MAD fjedre. Herudover anbefaler skoda sælgerne, at bilen bliver op garderet med større køler, generator, vandpumpe o.s.v. ved kørsel i varme lande og bjergkørsel.
Skoda Octavia kan ikke trække 1.600 kg som Skoda skriver 🙁 , kun hvis den bliver ændret. Montering af ekstra fjedre er en ændring af konstruktionen på bilen, det vil sige en væsentlig ændring af bilen som kræver dokumentation ved syn.
Ved forespørgelse har Skoda oplyst, at deres defination vedr. “varme egne og/eller bjerge” er følgende:
Varme egne/eller bjerge skal forstås som Frankrig, Spanien, Italien, Kroatien etc.etc.
Hvis man skal trække campingvogn ovenstående steder, anbefaler Skoda forberelse til anhænger træk bestilles fra fabrikken ved levering af ny bil.
Men Skoda oplyser samtidig den kan trække de kg som er oplyst i salgsmaterialet. Prisen er kr. 3.100,- ekstra i 2016, ved køb af en ny bil.
Ved køb af en ny bil til kr. 300- 370.000,- er det jo et lille beløb, men det værste er man som bilkøber bliver irriteret hvis det ikke virker senere grundet uvidenhed – At man ikke fik forberelse til anhænger fra starten.
Skoda oplyser, at alt efter hvilken motor man køber bilen med, er det forskelligt hvilken opgardering af bilens kølesystem der skal foretages.
Ved spørgsmål til Skoda om vedrørende en Skoda Octavia 2.0 TDI, oplyser Skoda denne model alene skal have monteret en “større kølerblæser” 🙂 , det vil sige køler, vandpumpe, batteri o.s.v. er dimensioneet korrekt :-).
Hvis Skoda havde monteret en større kølerblæser fra fabrikken, ville merprisen for Skoda måske være kr. 100,- da det kun er forskellen på materiale prisen som vil være en meromkostning for Skoda. S
Ovenstående er naturligvis kun et problem hvis man trækker en campingvogn i “varme egne og/eller bjerge”.
NB. Husk at skrive dine evt. kommentar/ erfaringer nederst på siden hvis du har erfaringer med Skoda octavia som campingtrækker.
Deltag i vores Facebook gruppe:
Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik
Blot en enkelt kommentar. Har du husket, at pumpe dine bagdæk op til max-tryk, når du kører med campingvogn?
Jeg har selv en Skoda Octavia Combi 2,0 TDI fra 2009. Den fungere fint med de påmonterede MAD fjedre. Trækker en campingvogn indregistreret til en maks.vægt på 1600 kg.
Køre med Skoda Octavia 2,0 fra 15 og 1700 kg campingvogn synes ikke der var problemer,men er blød bag i.så har fået MAD fjedre på.
Den blev 5cm høj når er tom,kørt godt
Har en Octavia 1.4 tsi 140hk. Fra 2015 som trækker en Hobby 500 total 1400kg. Min erfaring med det træk er at motormæssigt har den fint overskud, syntes faktisk den gør det bedre end vores ældre 2.0 TDI. 140hk.
Men bilen virker ustabil under kørsel, og den er meget vindfølsom. Vognen syntes vi selv er pakket fornuftigt og kugletrykket ligger omkring 80kg. Er der andre der har samme oplevelse som jeg? Hvis vi ikke får det til at køre bedre sammen overvejere vi at sætte bilen om til en anden.
Hej Brian,
Vi har samme oplevelse som dig bilen er vindfølsom ved bare 4-6 m/s, og vindfølsom med og uden campingvogn.
Når vi trækker campingvogn er den meget ustabil, den er vindfølsom og det føles ubehageligt at køre med.
Vi har 3,2 bar i bagdæk og 2,5 bar i fordæk, campingvogndæk 4,5 bar og kugletryk på 80-85 kg.
Campingvognen er pakket perfekt, og det er lagt ca. 70-100 kg vægt i bilen.
Bilen er inden levering som fabriksny monteret med MAD fjedre.
Det er den dårligste campingtrækker vi har haft, er iøvrigt en 2.0 TDI DSG Combi.
Hej – Jeg har selv en Octavia Combi 1,4 TSI 150 DGS fra 2016. Da jeg fik bilen, fik jeg også monteret MAD fjedre. Der er eftermonteret anhænger træk ved forhandleren. Den må trække 1500 kg. Dæk er alle pumpet til maxtryk.
Jeg kar slet ikke genkende til nogle af alle de ting du / i nævner? Eneste ting er at motor godt kan blive varm når den skal op af bakke med 105 km/t – men så er vi også i 3-4 gear med over 4000 omdr.
Vogntoget består af: 2 voksne, 2 børn (3+7 år), i bagagerum er der reservehjul til campingvogn, stor 3,10 meters quicksilver gummibåd og 15 hk påhængsmotor + tilbehør. Så der er fyldt helt op! Campingvognen er en Dethleffs 495 tk, med vejet totalvægt på 1310 kg. + 60kg til kugletryk. Igen max pres på bilen.
Er netop vendt hjem fra Gardasøen i går med 3400 km kørsel i alt. Det kører bare med Octavia’en. På motorvejen i tyskland er 105 km/t på fartpiloten, i 7 gear med 1800 omdr. Går ca. 8 km/l. Ved overhalinger af lastbiler, busser osv. er der ikke noget. Går helt stabil, ingen nykkeri, slinger, ustabliet.
Eneste ting jeg skal være opmærksom på er når det går ned af bakke (ca. 4-6%), så kan bilen ikke styre det længere og det kommer i “let slinger” som ESP lynhurtig opfanger og får bremset ned! Dette sker når hastigheden er over 105 km/t. Bilens fartpilot og DSG snakker ikke sammen, så den bliver i 7 gear også kommer det jo til at gå stærkt pludselig hvis man ikke selv fanger den. Løsning – ned på 90 km/t, over i manual-gear også klikke et par gear ned så den motor bremser.
Jeg kan kun anbefale bilen som campingtrækker. Den lille 1,4 TSI motor gør det fantastisk! og bilen er stabil.