Godkendte vejere og målere
Se oversigt med godkendt vejesteder nederst på denne side!
Ved kørsel med overlæs beregnes overskridelsen i %, i forhold til den tilladte totalvægt.
Folketinget har pr. 1 marts vedtaget ændringer af reglerne omkring totalvægt samt akseltryk, og samtidig nedsættes tolerancegrænsen for overlæs fra 7% til 3% for “vogntog” med en tilladt totalvægt over 3500 kg.
Loven vil blive håndhævet særdeles restriktivt med bøder samt frakendelse af kørekortet som konsekvens.
Vogntog med tilladt totalvægt OVER 3.500 kg er tolerancegrænsen for overlæs 3%
F.eks hvis en campingvogn med en totalvægt på 1000 kg lastes til en totalvægt på 1070 kg, er overskridelsen = 7%
Bøde ved overskridelse af tilladt akseltryk / totalvægt:
Fører: kr. 75,00 pr. %
Brugeren/ejer: kr. 150,00 pr. %
Chauffør af køretøj over 3500 kg: kr. 100,00 pr. %
Bøden rundes endvidere op til nærmeste beløb, der er deleligt med 500 kroner. Ved overlæs gælder den nye mindstesats på 1000 kroner altså ikke.
” Link – se mere her: Overlæsset campingvogn”
Ovenstående gælder i Danmark.
Ansvarsforsikring dækker?:
Campistens ansvarsforsikring dækker selvom man har været involveret i en ulykke, hvor det efterfølgende viser sig, at campingvognen var overlæsset. Ansvarsforsikringen dækker, fordi det ikke må gå ud over den eller de passagerer, du har beskadiget ved din skødesløshed, men om din kaskoforsikring også dækker, afhænger af de betingelser, det enkelte forsikringsselskab har.
HUSK – Hvis din campingvogn har en tilladt totalvægt på 1.600 kg, og din bil må trække 1.500 kg, må du kun fylde din campingvogn op, til den når de 1.500 kg.
Nye campingvogne angives vægtmæssig en driftsvægt: d.v.s. vognens egenvægt inkl. 10 ltr. skyllevand/toilet, 11 kg gasflaske inkl. 90% indhold samt en kabeltromle.
Du må ikke overskride campingvogens totalvægt. Får du en driftvægt angivet, må du kun laste den forskel der er mellem driftvægten og totalvægten.
HUSK en bils totalvægt er bilens samlede vægt inkl. brændstof og fører.
Kilde:Aplus
Der findes også lokale affaldsstationer som muligvis også har en vægt.
Vejesteder i Sverige:
Dalarnas län
Hosjö, Rv 80, Falun – Faluns kommun
Gävleborgs län
Gävle, E4, Gävle N – Gävle kommun
Jämtlands län
Brunflo, E14, 16 km Ö Östersund – Östersunds kommun
Jönköpings län
Jönköping, Herkulesvägen 52, Jönköping – Jönköpings kommun
Krängsberg, E4, 19 km S Jönköping (2st) – Jönköpings kommun
Forsheda, Rv27, 17 km Ö Värnamo – Värnamo kommun
Kalmar län
Almvik, E22, 7 km N Västervik – Västerviks kommun
Svalliden, Rv37, 3 km Ö Oskarshamn – Oskarshamns kommun
Dämme, E22, Trafikplats Kalmar Södra – Kalmar kommun
Norrbottens län
Grenselet (Aitik), E10, 12 km SO Gällivare – Gällivare kommun
Ersnäs, E4, 20 km S Luleå – Luleå Kommun
Haparanda, E4 – Haparanda kommun
Västerbottens län
Lögdeå, E4, 50 km S Umeå – Nordmalings kommun
Stöcksjö, E4, 7 km S Umeå – Umeå kommun
Byske, E4 km N Skellefteå – Skellefteå kommun
Skåne län
Helsingborg, E6 mellan trafikplats Helsingborg S och trafikplats Kropp – Helsingborgs kommun
Hurva, E22 2st, en i vardera riktningen, mellan väg 23 och 104
Södermanlands län
Gumsbacken, E4/Rv 53 – Nyköpings kommun
Uppsala län
Tre ängar, E4, öster Björklinge – Uppsala kommun
Värmlands län
Stolpen, E18, 1 km Ö tpl Stolpen – Kristinehamns kommun
Nyängen, Rv45 – Grums kommun
Ilanda, Rv61/62 – Karlstads kommun
Västernorrlands län
Armsjön, E4, 25 km S Sundsvall – Sundsvalls kommun
Lunde, Rv90, 1 km S Sandöbron, Kramfors kommun
Bollstabruk, Rv90/v333 – Kramfors kommun
Västmanlands län
Evelund, Rv70/Rv 56 – Sala kommun
Västra Götalands län
Gasklockan, E6/E20, Tingstadstunneln – Göteborgs stad
Skandiahamnen – Arendalsvägen 2, Göteborgs stad
Säbykrogen, E20, 2 km N Brodderud – Mariestads kommun
Svanvik, Rv49, 2 km N Karlsborg – Karlsborgs kommun
Viared, Rv40, V Viared – Borås kommun (inte alltid öppen)
Politiet vejer din af campingvogn på følgende måde:
Når politiet skal kontrolveje din campingvogn bliver campingvognen ikke frakoblet bilen.
• Politiet kontroller bilens styrende aksel (forhjul), og forhjulene kommer på vægten. Her kontroller politiet, at mindst 20% af bilens vægt er på forhjulene (bilens styrende aksel).
• Bilen med campingvognen tilkoblet køres ind på vægten, det vil sige kun bilen står på vægten. Nu vejes bilens totalvægt inkl. trykket på bilens trækkugle idet campingvognen ikke bliver frakoblet. Kugletrykket indgår således i bilens faktiske totalvægt.
• Til sidst køres bilen væk fra vægten, således det kun er campingvognens aksel som står på vægten (Campingvognen er stadig på bilens trækkrog). Nu bliver campingvognens akseltryk kontrolvejet. Akseltrykket bruges også til, at kontrollerer om bilens lovlige tilkoblingsvægt er overholdt.
Politiets vejning af campingvognens faktiske akseltryk samt bilens faktiske totalvægt, udgør vogntogets faktiske vægt.
Politiet har umiddelbart ikke interesse i hvor meget dit kugletryk er, med mindre det ser visuel helt forkert ud (f.eks bilen hænger “meget” med røven). Politiet tjekker ofte også, at din bil samt påhængsvogn passer sammen, men har som udgangspunkt ikke interesse campingvognens totalvægt samt det faktiske kugletryk.
” Link: Se youtube film om hvordan det danske politi vejer din campingvogn”
Vejning af campingvogn for at se om den efterlever producentens oplyste vægtangivelser
For at kontrollerer campingvognens egenvægt skal du forbi en kontrolvejestation eller godkendt vejested. Din campingvogn skal være placeret alene på vægten for, at få den korrekte vejning af din campingvogn, det ville sige du skal frakoble campingvognen fra bilens trækkrog.
Husk at campingvognens egenvægt skal vejes uden ekstra udstyr, og andre ting som ikke er en del af campingvognens fabriksmonteret udstyr.
Når du får din campingvogn vejet kan du lige så godt få din bil vejet du sikre dig således oplysninger om vægtgrænserne for campingvognen og bil enkeltvis og samlet.
Konstaterer du fejl må du gerne indberette fejlen eller nye veje steder således andre campister kan gøre brug af oversigten – Send en mail via kuverten her:
Deltag i vores Facebook gruppe:
Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik