Victron Blue Smart IP67 batterilader i Kabe Campingvogn
Vi har skiftet vores Kabe til en anden Kabe campingvogn, og når man en gang har haft en kvalitets batterilader er det svært ikke at havde samme kvalitets batterilader ved skift af campingvogn. Reklame for Victron.
Vi har derfor valgt at monterer en Vicetron Blue Smart IP67 kvalitets batterilader som sikre skånsom opladning, lang levetid af batteriet, er fuldstændig støjfri: ingen køleventilator eller
andre bevægelige dele. Høj driftssikkerhed og med 5 års garanti og indvendige komponenter er støbt voks således er den ekstra sikret mod komponenter tager skade ved vibrationer, stød eller andre påvirkninger. Indstil, overvåg og opdater opladeren (tilføj nye funktioner, når de bliver tilgængelige) via Apple og Android-smartphones, tablets eller andre enheder – Blot for nævne nogle, læs mere i nedenstående artikel.

Hvilken størrelse batterilader bør du vælge ?
Nordisk campingvogn
Har du en Nordisk campingvogn, er campingvognen ikke med 12 volt omformer, det vil sige batteriet og batterilader fungerer som 12 volt omformer. Det stiller større krav til både batteri samt batterilader. En batterilader i nordiske campingvogne er kraftigere end ikke nordiske campingvogne. Nordiske campingvogne har batteriladere som ofte er på 25-35 A. Det skyldtes batteriladeren skal kunne følge med vedrørende opladning i forhold til dit forbrug i campingvognen når man anvender alt i campingvognen. Når du forbruger 12 volt i campingvognen vil batteriladeren oplade efter forbruget.
Har du f.eks Hobby, Fendt, Knaus, Adria m.v…
Har du f.eks Hobby, Fendt, Knaus, Adria m.v. er campingvognene installeret med 12 volt omformer. 12 volt omformeren forsyner 12 volt strøm til campingvognens 12 volt installationer, derfor vil der ikke være samme krav til batteri samt batterilader. I campingvogne hvor der er installeret 12 volt omformer kan du ofte nøjes med 7A-13 A batterilader.
Størrelse batterilader
Man skal også vurderer størrelse batterilader ud fra hvilken batteri man har installeret, f.eks tager det længere tid at oplade et bly/syre batteri end f.eks rørcellebatteri (Optima Yellow top) og lithium batteri. Ved brug af lithium batteri i en nordisk campingvogn som standard har 25A batterilader, kan du ofte klare dig med f.eks 17A batterilader. Vi har testet vores forbrug samt indladning i vores Kabe, og har få gange haft kortvarig forbrug på ca. 16 A, og med et lithium batteri sker indladning meget hurtigt i forhold til bly/syre batteri, hvorfor krav til størrelse batterilader ofte kan dimensioneres mindre.
Victron Blue Smart IP67 findes i to versioner
Victron Blue Smart IP67 findes i to versioner. Modeller med endelsen (1+Si) er desuden udstyret med en ekstra strømbegrænset udgang, der altid er strømførende, så længe indgangsspændingen er 180 – 265 VAC. Modeller med endelsen (1+Si) kan med fordel anvendes i nordiske vinter campingvogne som f.eks Kabe.

Vores installation
Gør det nemmere at arbejde ved at løfte bænken op – Arbejdsmiljøet bør være optimalt 🙂 .





Anvende Victron Blue smart IP67 uden endelsen (1+Si) :
Ved brug af Victron Blue smart IP67 “uden endelsen (1+Si)” bliver der en ledning i overskud ved skift af batterilader. Ledningen som bliver i overskud ved brug af batterilader uden endelsen (1+ Si) har i vores Kabe har en blå farve, og den er til bjergtilslutning” / vinter Heating. Du kan isolerer stikket og fastgøre det til øvrige kabler .


Anvende Victron Blue smart IP67 med endelsen (1+Si) :
Victron Blue smart IP67 med endelsen (1+Si) kan med fordel anvendes i vinter campingvogne som f.eks Kabe.
Victron Blue smart IP67 med endelsen (1+Si) er desuden udstyret med en ekstra strømbegrænset udgang, der altid er strømførende, så længe indgangsspændingen er 180 – 265 VAC som sikre funktionen bjergtilslutning”/ Winter Heating fungerer som eksisterende standard batterilader.
Den ekstra ledning på batteriladeren tilsluttes den ekstra ledning fra standard batterilader som i vores Kabe har en blå farve.


Korrekt opladning
Korrekt opladning har stor betydning for levetiden af batteriet samt driftssikkerheden.
Vi ønsker en ny mordernet elektronisk batterilader som erstatning for den fabriks monteret batterilader. Vi har valgt Victron Blue smart IP67 (1+Si) batterilader bla. fordi Victron Blue Smart IP67 batterilader til campingvogne er en god batterilader til den kræsne campist som ønsker en kvalitets batterilader som bla. sikre dit batteri lang levetid, og som kan betjenes via bluetooth med Victron Connect APP.
Victron har også Blue Smart batteriladere som er IP65, denne model er lidt billigere end IP67.
Specifikationer
Herudover er Victron Blue Smart IP67 uden blæser til køling af batterilader, derved undgår du blæserstøj. Victron Blue Smart IP67 indvendige komponenter er støbt voks således er den ekstra sikret mod komponenter tager skade ved vibrationer, stød eller andre påvirkninger. Der er 5 års garanti på Victron Blue Smart IP67 batterilader.

Hvilken type batterier kan oplades
Batteriladeren kan lade følgende batterityper: Syre, AGM, Gel & Li-ion.
Herved kan du lade stort alle typer batterier. Har du ikke et lithium batteri men overvejer at skifte behøver du ikke skifte batterilader for Victron Blue Smart IP67 kan lade lithium batterier korrekt.
Støv og vandtæt
Blue Smart IP67 batterioplader som er støv og vandtæt, er en kvalitets batterioplader med indbygget Bluetooth, og med høj effektivitet på 93% ved 17A lader.
Temperaturføler
Herudover har Blue Smart IP67 indbygget temperaturføler, således tilpasser batteriladeren automatisk ladestyrken – En høj temperatur sænker ladestyrken, og en lav temperatur medføre højere ladestyrke, herved oplades batteriet så skånsomt samt korrekt som muligt.
Robust, sikker og støjfri
– Lav varmepåvirkning af de elektroniske komponenter.
– Beskyttelse mod indtrængen af støv, vand og kemikalier.
– Beskyttelse mod overophedning: udgangsstrømmen sænkes, når temperaturen stiger op til 60 °C, uden at opladeren svigter.
– Opladerne er fuldstændig støjfri: ingen køleventilator eller andre bevægelige dele.
Beskyttelse mod omvendt polaritet
Når batteriet er tilsluttet, registrerer opladeren straks spænding og polaritet. Hvis batteriet er tilsluttet forkert, vil alle statuslysdioder begynde at blinke. Der opstår ikke gnistdannelse.
Funktion for genanvendelse af fuldstændig afladedebatterier
De fleste opladere med beskyttelse mod omvendt polaritet genkender ikke og vil derfor heller ikke genoplade et batteri, som er blevet afladet til nul eller næsten nul volt. Blue Powerbatteriopladeren vil imidlertid forsøge at genoplade et fuldt afladet batteri med lav strøm og genoptage normal opladning, så snart der er opbygget tilstrækkelig spænding over batteriterminalerne.
Opladning med temperaturudligning
Den optimale ladespænding af en blyakkumulator varierer omvendt proportionelt med temperaturen. Blue Power IP67 opladeren måler rumtemperaturen under testfasen og kompenserer for temperatur under opladningsprocessen. Temperaturen måles igen, når opladeren befinder sig i lav strømtilstand under flydning eller lagring. Der er derfor ikke behov for særlige indstillinger til kolde eller varme omgivelser.
Antal ladetrin
Tilpasset 4-trins opladningskarakteristik: bulk – absorption – flydning – lagring. Blue Power IP-67-opladeren er udstyret med et mikroprocessorstyret tilpasset batteristyringssystem som er med til at sikre de bedste forhold for batteri.
Tilpasningsfunktionen optimerer automatisk processen
Tilpasningsfunktionen optimerer automatisk processen alt efter den måde, som batteriet anvendes på. Korrekt ladningsmængde: variabel absorptionstid Når der kun forekommer mindre afladninger, afkortes absorptionstiden for at undgå overopladning af batteriet.
Efter en større afladning øges absorptionstiden automatisk for at sikre, at batteriet bliver helt genopladet. Mindre vedligeholdelse og ældning når batteriet ikke er i brug: lagringsindstilling Efter absorptionsperioden går Blue Smart IP67 batteriopladeren over til flydeopladning og derefter, hvis batteriet ikke er blevet afladet, begynder lagringsindstillingen. I denne indstilling sænkes flydespændingen til 2,2 V/celle (13,2 V for 12 V batteri) for at mindske gasdannelse og korrosion af de positive plader.
En gang om ugen øges spændingen
En gang om ugen øges spændingen til absorptionsniveauet for at ‘udligne’ batteriet. Denne funktion forebygger lagdeling af elektrolytten og sulfatdannelse, der er en væsentlig årsag til for tidligt batterisvigt.
Regenerering
En blyakkumulator, som ikke er tilstrækkeligt opladet, eller som henstår uopladet i flere dage eller uger, vil nedbrydes som følge af sulfatdannelse¹. Hvis den opdages i tide, kan sulfatdannelsen i nogle tilfælde gøres delvis reversibel ved at oplade batteriet med en svag strøm, der øges til en højere spænding.
Bemærkninger:
a) Regenerering bør kun udføres lejlighedsvis på VRLAblyakkumulatorer med flade plader (gel og AGM), fordi den deraf følgende gasdannelse vil udtørre elektrolytten.
b) VRLA-stavbatterier opbygger et højere internt tryk, før der opstår gasdannelse og mister derfor mindre vand ved regenerering. Flere fabrikanter af stavbatterier anbefaler derfor at anvende regenereringsfunktionen ved periodisk brug.
Lithium-ion (LiFePO₄)-batterier
Li-ion-batterier (Lithium) lider ikke af sulfatdannelse.
Men Li-ion-batterier er meget følsomme over for under- eller overspænding.
Li-ion-batterier er derfor ofte forsynet med en integreret celleudligning og kredsløb til underspændingsbeskyttelse (UVP).
Nogle opladere med beskyttelse mod omvendt polaritet genkender ikke et batteri, når UVP er blevet udløst.
Blue Power Charger vil imidlertid automatisk nulstille UVP og påbegynde opladning.
Blue Power-Opladeren anvender en særlig ladealgoritme til at oplade Lithium-ion batterier for at sikre optimal ydelse.
Ladealgoritmer
Intelligent ladealgoritme med valgfri regenerering for blyakkumulatorer
Ladespændinger ved rumtemperatur:

NORMAL (14,4 V): anbefales til oversvømmede fladcelle antimon batterier (startbatterier), batterier med flade plader (gel og AGM).
HIGH (14,7 V): anbefales til oversvømmede bly-calcium-batterier, Optima-spiralcellebatterier og Odyssey-batterier.
LI-ON: (14,2V) anbefales til Lithium batterier
Opladningskarakteristik (bulk – absorption – flydning – lagring):
BULK Oplader batteriet med maksimal strøm, indtil absorptionsspændingen nås. Batteriet vil nu være cirka 80 % opladet og er klar til brug.
ABS – Absorption Oplader batteriet ved konstant spænding og med aftagende strøm, indtil det er fuldt opladet. Se ovenstående tabel for absorptionsspænding ved rumtemperatur. Tilpasset batteristyring: Absorptionstiden er kort (mindst 30 minutter), hvis batteriet var (næsten) fuldt opladet, og den øges til 8 timer, hvis batteriet var helt afladet.
FLOAT Holder batteriet fuldt opladet ved en konstant spænding.
STORAGE Holder batteriet ved reduceret konstant spænding for at begrænse gasdannelse og korrosion af de positive plader. Langsom selvafladning forhindres via en automatisk ugentlig fornyelse af batteriet med en kort absorptionsladning.
Udløsning af en ny ladecyklus
En ny ladecyklus begynder når:
a) Opladeren har nået flyde- eller lagertilstand, og strømmen øges som følge en belastning op til den maksimale strøm i over fire sekunder.
B) Vekselstrømsforsyningen har været afbrudt og er blevet tilsluttet igen.
Powersuply
Batteriladeren kan anvendes som ren powersuply med mulighed for at stille spænding i APPen.
Vores Installation
Efter montering af batteriladeren monterede vi – og + poler på batteriet.
Vi tilslutter herefter den ekstra strømbegrænset udgang, der altid er strømførende, så længe indgangsspændingen er 180 – 265 VAC som sikre funktionen bjergtilslutning”/ Winter Heating fungerer som eksisterende standard batterilader. Den overskydende blå ledning fra den gamle batterilader samles med Victron Blue Smart ekstra orange ledning.

Færdig monteret og vintersikring funktionen virker.
Vores placering gør vi kan se batteriladerens status via diodelys når vi åbner lågen i siddebænken.

Når alt er fastspændt sættes 230 volt stikket i stikkontakten, og nu kan vi betjene batteriladeren via App.
Vi har installerert Victron Connect APP før vi sætter 230 volt strøm til batteriladeren første gang. – Wow hvor lækkert, Victron Connect APP registrerer batteriladeren med det samme, og opsætning m.v. udføres – Læs mere:
Du kan kun foretage indstillinger via Victron connet App som blev installeret via dette link:
Victron Blue Smart IP67: Download VictronConnect App Victron Blue Smart IP67 Download VictronConnect APP Hurtigt uden problemer !
Den installerede APP finder straks batteriladeren og du kan se hvilken batterilader samt størrelse du har IP67 12/25




Vi kan nu aflæse batteriladeren lader med 14.2 volt og der er et forbrug på 6.9 A samt at batteriladeren er på absorption charge







Navnet er nu ændret fra standard navn til www.caravaninfo.dk – Når vi skal aflæse eller ændre lade status står der www.caravaninfo.dk samt hvilken batterilader IP67 12/25. Alle ændringer kan foretages via sin Iphone eller android


Du kan indstille batteri laderen til opladning af dit batteri, ligesom du kan reducerer opladningstyrken fra 25A til 10A via din Iphone, Ipad og Android blot for at nævne nogle.
Victron Blue Smart IP 67 batterilader har mange gode funktioner samt kvaliteter ved brug til campingvogn eller autocampere. Alle ændringer kan foretages via sin Iphone eller android.

Du kan aflæse mange nyttige informationer som f.eks ladecyklus samt se hvor meget batteri laderen indlader med.
På nedenstående billede kan du se bateriladeren er i Absorption charge og den indlader med 6.9 A ligesom volt er 14.20. Ved forbrug af lys m.v. i campingvognen vil mn kunne aflæse at batteri laderen som er super intelligent selv med det samme øger ladestyrken A.



Vælg opladning
NORMAL (14,4 V): Anbefales til oversvømmede fladcelle antimon batterier (startbatterier), batterier med flade plader (gel og AGM).
HIGH (14,7 V): Anbefales til oversvømmede bly-calcium-batterier, Optima-spiralcellebatterier og Odyssey-batterier.
Li-on: Anbefales til Lithium batterier.
Valg af Normal eller High recondition
En blyakkumulator, som ikke er tilstrækkeligt opladet, eller som henstår uopladet i flere dage eller uger, vil nedbrydes som følge af sulfatdannelse¹. Hvis den opdages i tide, kan sulfatdannelsen i nogle tilfælde gøres delvis reversibel ved at oplade batteriet med en svag strøm, der øges til en højere spænding.
Bemærkninger:
a) Regenerering bør kun udføres lejlighedsvis på VRLA blyakkumulatorer med flade plader (gel og AGM), fordi den deraf følgende gasdannelse vil udtørre elektrolytten.
b) VRLA-stavbatterier opbygger et højere internt tryk, før der opstår gasdannelse og mister derfor mindre vand ved regenerering. Flere fabrikanter af stavbatterier anbefaler derfor at anvende regenererings funktionen ved periodisk brug.
c) Regenereringsfunktionen kan anvendes ved oversvømmede batterier for at “udligne” cellerne og forebygge syrelagdeling.
d) Nogle fabrikanter af batteriopladere anbefaler impulsopladning for at gøre sulfatdannelse reversibel. De fleste batterieksperter er imidlertid enige om, at der ikke findes noget afgørende bevis for, at
impulsopladning fungerer bedre end opladning med konstant spænding. Dette bekræftes af vore egne tests. Ovenstående vedrørende regenerering: kilde Victron.

Konklusion
Victron Blue Smart IP67 er uden blæser til køling af batterilader, derved undgår du blæserstøj. Victron Blue Smart IP67 indvendige komponenter er støbt voks således er den ekstra sikret mod komponenter tager skade ved vibrationer, stød eller andre påvirkninger. Der er 5 års garanti på Victron Blue Smart IP67 batterilader.
Denne intelligente batterilader er klart et godt valg til den kræsen campist som gerne vil sikre lang leve tid på sit batteri samt sikre korrekt opladning, og ikke mindst lang leve tid på batteriladeren.
Bluetooth
Blue Smart IP67 batterioplader er vandtæt og forsynet med indbygget Bluetooth, status af opladeren og batteriet kan derfor kontrolleres fra en smartphone, tablet eller laptop. Alle opladerens indstillinger kan konfigureres ved hjælp af Victron Connect-appen.
Genanvendelse af dybt afladede ‘døde’ batterier
I modsætning til andre mærker forsøger Blue Smart IP67 batterioplader som er vandtæt, at oplade et dybt afladet batteri ved at tvangstilføre lav strøm. Derefter genoptages normal opladning, så snart der er opbygget tilstrækkelig spænding over batteriterminalerne.
Lysdiodevisning
Lysdiodevisning Den grønne lysdiode lyser, når opladeren er tilsluttet en vekselstrømskilde. Den gule lysdiode blinker hurtigt under bulkopladning og langsommere under absorptionsopladning. Den gule lysdiode lyser konstant under flydeopladning og er slukket i lagringsindstilling.
Vi anvender Victron Peak Power Pack Lithium 40A batteri som vejer 8,6 kg og egnet til Campingvogn og Mover.
Har du andre Victron produkter som f.eks Victron Peak Power Pack – Campingvogn og Mover Lithium batteri 40A og 8,6 kg. Kan du se samt betjene både batterilader og batteri via Victron App – Se nedenstående billede.
Victron Peak Power Pack Campingvogn og Mover Lithium batteri 40A kan betjenes via Iphone, Ipad/Androi. Det smarte ved dette batteri er du kan slukke for mover porte og slukke for hele batteriet som svarer til de demonterer batteripolerne – Denne funktion anvender vi hvis campingvognen skal i vinterhi.
Alt kan betjenes via Iphone, Ipad/ Android. Herudover er batteriet inkl. batterilader 3A og 7A regulator til opladning ved kørsel med campingvogn eller ved tilslutning af solceller.

Batteri kan ligeledes lukkes helt ned som svarer til du demonterer kablerne på batteriet. Du kan også slukke for strøm udgange til moveren. Det hele kan betjenes via Iphone, Ipad og Android Smart 🙂 .

Nye indlæg

Campingvogn Renovering: Fra Slidt til Som Ny
Campingvogn Renovering: Fra Slidt til Som Ny At renovere en campingvogn kan være en både spændende og udfordrende proces, der forvandler en ældre og måske nedslidt vogn til et hyggeligt og funktionelt hjem på hjul. Uanset om du har købt en brugt campingvogn eller vil opgradere din nuværende, er der mange ting at tage højde

Leje af Campingvogn, Hytter eller Tiny House – Hvad Skal du Vælge?
Leje af Campingvogn, Hytter eller Tiny House – Hvad Skal du Vælge Campinglivet har aldrig været mere populært, og der er mange muligheder for at komme tæt på naturen uden at give afkald på komforten. Hvis du planlægger en ferie i det fri, står du måske over for valget mellem at leje en campingvogn, en

Solceller til Campingvogn: Guide til Bæredygtig Camping
Solceller til Campingvogn: Guide til Bæredygtig Camping Solceller på campingvogne er blevet en populær løsning for campister, der ønsker at nyde friheden ved off-grid camping uden at gå på kompromis med moderne bekvemmeligheder. Med et solcelleanlæg kan du oplade batterier, drive køleskab, lys og andre elektriske apparater – alt sammen med ren, bæredygtig energi. Fordele

Campingliv i Campingvognen om Vinteren – En Magisk Oplevelse
Campingliv i Campingvognen om Vinteren – En Magisk Oplevelse Camping behøver ikke kun at være en sommeraktivitet. At tage på camping i vintermånederne åbner op for en helt ny verden af oplevelser. Forestil dig at vågne op til en frostklar morgen, hvor snefnuggene daler blidt udenfor, mens du nyder en varm kop kaffe i din

Små eller store campingvogne – Hvad er mest populært?
Små eller store campingvogne – Hvad er mest populært? Hvad er mest populært? Campinglivet er en elsket ferieform for mange danskere, men når det kommer til valg af campingvogn, er der stor variation i præferencer. Nogle foretrækker små og lette campingvogne, mens andre sværger til de store og rummelige modeller. Men hvad er egentlig mest

Campingvogne og Autocampere: Nedgang i antal vogne ?
Campingvogne og Autocampere: Nedgang i antal vogne ? Ifølge Danmarks Statistik var der i 2014 registreret cirka 139.600 campingvogne i Danmark. Dette antal faldt til omkring 110.000 i 2023, hvilket svarer til et fald på 21% over ti år. Antallet af autocampere har derimod været stabilt i samme periode, med cirka 13.000 registrerede køretøjer både

Afskrivning af Campingvogne og Autocampere: En Guide til Værdiforringelse og Økonomiske Overvejelser
Afskrivning af Campingvogne og Autocampere Afskrivning af Campingvogne og Autocampere: En Guide til Værdiforringelse og Økonomiske Overvejelser Campingvogne og autocampere er populære valg for rejselystne, der ønsker frihed på hjul. Men som med alle køretøjer mister de værdi over tid. Afskrivning er en vigtig faktor at overveje, når man køber, ejer eller sælger en campingvogn

Elbil og Campingvogn: Kan Det Lade Sig Gøre?
Elbil og Campingvogn Elbil og Campingvogn: Kan Det Lade Sig Gøre? Kombinationen af elbil og campingvogn bliver stadig mere populær i takt med, at elbiler vinder indpas som en miljøvenlig og økonomisk transportform. Men hvordan fungerer det i praksis at tage på campingtur med en elbil? Her gennemgår vi fordele, udfordringer og tips til en

Vedligeholdelse af Campingvogn: En Guide til Længere Levetid
Vedligeholdelse af Campingvogn: En Guide til Længere Levetid Vedligeholdelse af din campingvogn er essentielt for at sikre en god køreoplevelse, forlænge dens levetid og bevare dens værdi. Her er en guide til de vigtigste områder, du bør holde øje med. 1. Udvendig Vedligeholdelse Rengøring og beskyttelse – Vask regelmæssigt:Brug milde rengøringsmidler og en blød børste
Deltag i vores Facebook gruppe:
Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik
Camping-Udstyr-Teknik:
Deltag i facebook gruppen Camping Udstyr, Teknik. En hyggelig gruppe som er for alle, og hvor der er god dialog samt hjælp at hente.
Solceller Camping:
Har du solceller til camping eller overvejer du solceller til camping, kan du med fordel deltage i facebook gruppen Solceller Camping som omhandler alt vedrørende Solceller inden for Camping: Campingvogn, Autocamper, Telt, Teltvogn, Shelter, Campinghytte, Mobilhome eller Bivuak m.v..Solceller Camping - Facebook Gruppe


Hej, tak for en super vejledning i udskiftning af lader. Jeg er ved at montere en Vitron Blue Smart IP67 i min Kabe Imperial fra 2021. Når jeg tager det røde data stik ud af den lader der sidder som standard, får jeg fejl på vognens hoved display, comm err station 8. Jeg kan se på et skema over fejlkoder at det er laderen den ikke kan finde, har du en løsning på hvordan jeg får denne fejlkode væk?
De bedste hilsener Kim