Det rigtige kugletryk


Det rigtige kugletryk er vigtigt for, at opnå stabil kørsel med campingvogn.

Din trækkrog på bilen må max belastes med den vægt som er oplyst for bilen, dog belaster mange campister med lidt mere kugletryk for at opnår mere stabil kørsel.

De fleste biler må belastes med 75 kg (kugletryk lodret tryk) på bilens trækkrog, du kan se i instruktions bogen eller på anhængerkrogens typeskilt hvor meget din bil må belastes med i kugletryk.

Det kugletryk, der står på anhængerkrogens typeskilt og på typeskiltet foran på campingvognen, skal ikke være ens. Men ifølge færdselsbestemmelserne er det altid den mindste værdi af de to kugletryk, der tæller.


Tjek kugletrykket før du kører med campingvognen:

Kugletrykket er som tidligere nævnt den lodrette vægt som campingvognen samlet belaster din trækkrog på bilen samt din bils totalvægt med. End til man kender sin campingvogn når den er pakket som gerne ville have det, bør man tjekke campingvognens kugletryk, herefter behøver men ikke for så kender men jo sin campingvogns kugletryk.

Godset skal være således anbragt, at man sikrer et passende kugletryk. For lille kugletryk eller negativt kugletryk vil medføre ustabil kørsel. Normalt er påhængskøretøjer godkendt med et maksimalt koblingstryk på 50 – 100 kg afhængig af tilladt totalvægt. Jo tungere påhængskøretøjet er, des større bør kugletrykket være. Det anbefales, at 5-10 % af påhængskøretøjets faktiske totalvægt hviler på kuglen, dog højst hvad bilen, tilkoblingsanordningen og påhængskøretøjet er beregnet til. (kilde Rigspolitiets Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori B/E
VERSION 7.07 – pkt. 6.2.5)
– se • Link: PÅHÆNGSKØRETØJ TIL KATEGORI B

Et for lille kugletryk kan f.eks få campingvognen til, at kører uroligt på vejen, og kan få campingvognen i slinger ved en lav hastighed – Kør aldrig med for lidt kugletryk!

Har du ikke en kugletryksmåler, kan du anvende en almindelig badevægt – Se nedenstående billede og tekst vedr. vægt ved næsehjul.

Det ideelle kugletryk for en tom campingvogn er omkring 30-35 kg. Og for en ferie pakket campingvogn bør kugletrykket være på 75-100 kg, dog med hensyn til det lovlige kugletryk for anhængertrækket og bilen.

Dog bør du køre med det kugletryk som får dit vogntog til at køre mest harmonisk. Et kugletryk på 75- 100 kg er ofte det de fleste campister køre med for at opnå vogntoget køre harmonisk.

Længden af din campingvogn har indflydelse på hvor meget luftmodstanden reducerer kugletrykket, en kortere campingvogn reducerer kugletrykket mere end en længere campingvogn ved samme hastighed, forudsat at de to Campingvogne har samme luftmodstand, og trækkes af samme bilmodel.

politi_2
For stort kugletryk kan formindske bilens vejgreb på forhjulene. Når politiet vejer dit vogntog, tjekker de vægten på bilens forhjul, hvor vægten skal være mindst 20 % af bilens vægt, et alt for højt kugletryk kan medføre du ikke efterlever de 20 %.

Politiet tjekker ikke dit kugletryk, med mindre vogntoget ser visuel “meget” forkert ud – Politiet tjekker om dit vogntog har 20 % af bilens vægt på forhjulene samt campingvognens akseltryk.

Politiet vejer din af campingvogn på følgende måde:

Når politiet skal kontrolveje din campingvogn bliver campingvognen ikke frakoblet bilen.

• Politiet kontroller bilens styrende aksel (forhjul), og forhjulene kommer på vægten. Her kontroller politiet, at mindst 20% af bilens vægt er på forhjulene (bilens styrende aksel).

• Bilen med campingvognen tilkoblet køres ind på vægten, det vil sige kun bilen står på vægten. Nu vejes bilens totalvægt inkl. trykket på bilens trækkugle idet campingvognen ikke bliver frakoblet. Kugletrykket indgår således i bilens faktiske totalvægt.

• Til sidst køres bilen væk fra vægten, således det kun er campingvognens aksel som står på vægten (Campingvognen er stadig på bilens trækkrog). Nu bliver campingvognens akseltryk kontrolvejet. Akseltrykket bruges også til, at kontrollerer om bilens lovlige tilkoblingsvægt er overholdt.

Politiets vejning af campingvognens faktiske akseltryk samt bilens faktiske totalvægt, udgør vogntogets faktiske vægt.

Politiet har umiddelbart ikke interesse i hvor meget dit kugletryk er, med mindre det ser visuel helt forkert ud (f.eks bilen hænger “meget” med røven). Politiet tjekker ofte også, at din bil samt påhængsvogn passer sammen, men har som udgangspunkt ikke interesse campingvognens totalvægt samt det faktiske kugletryk.

” Link: Se youtube film om hvordan det danske politi vejer din campingvogn”


Beregn vægt på næsehjul:

Se nedenstående billede!

Du skal måle kuglevægten ved kuglekoblingen, den som sættes på bilens trækkrog, og kuglevægten skal sidde oppe i kuglekoblingen hvor trækkrogen normalt sidder. Ved denne måling får du den korrekte kugletryk (lodret tryk).

Måler du f.eks med en badevægt på næsehjulet får du ikke det korrekte kugletryk. Nogle campister anvender et næsehjul som er indbygget med vægtaflæsning, og her skal kugletrykket aflæses som et større tal fordi næsehjulet sidder længere bagud eller længere væk fra kuglekobingen – Se nedenstående billede.

Du kan måle dig frem til hvor meget vægten er ved næsehjulet f.eks (se billede): Længde af trækstangen som på billede viser afstand fra aksel til center til kuglekobling 4200 mm ganget med det maksimale kuglevægt f.eks 75 kg, divideret med afstanden til næsehjulet center som på billede viser 3500 mm – Resultat bliver 90 kg midt på næsehjul (4200mm x 75kg/ 3500mm).


Se billede som viser en elektronisk kugletryksmåler.

Kugletryksmåler (elektronisk)
Kugletryksmåler (elektronisk)

Se billede som viser en almindelig kugletryksmåler ca. kr. pris 140,- (2014).

Kugletryksmåler
Kugletryksmåler

Vi anvender selv Winterhoff næsehjul med indbygget kugletryksmåler:

Winterhoff kugletryks måler

 

Nye indlæg

Teltonika RUTX50

Camping 5G Router TELTONIKA RUTX50

RUTX50 Kraftfuld Router med super hurtig 5G Campister vælger ofte almindelige routere som anvendes i boliger til camping, men er disse routere er ikke altid optimale til camping. Som kræsen campist ønsker vi en fremtidssikret kraftfuld 5G router – Vores valg blev TELTONIKA RUTX50 som er en 5G kraftfuld router som kan tilsluttes 12 volt som

Læs mere »
Victron Camping Solcelleanlæg 900x500

Victron Camping Solcelleanlæg

Victron Camping Solcelleanlæg Vores artikel og YouTube vil løbende blive opdateret, hvor vi vil vise de muligheder man har med Victron udstyr til Solcelleanlæg. Abonner på vores YouTube kanal og vær med på de første nyheder samt videoer. Der er meget at vise om dette udstyr  hvorfor vores YouTube kommer som del 1 og 2

Læs mere »
Victron SmartSolar 800x600

Victron SmartSolar MPPT 75/10

SmartSolar MPPT 75/10 En soloplader opsamler energi fra dine solcellepaneler og lagrer den i dine batterier. SmartSolar optimerer denne energihøst intelligent ved hjælp af den nyeste og hurtigste teknologi for at opnå fuld opladning på kortest mulig tid. SmartSolar vedligeholder batteriets sundhedstilstand og forlænger dermed dets levetid. SmartSolar opladningskontrol vil endda genoplade et svært afladt

Læs mere »
WATTSTUNDE solpanel

WATTSTUNDE WS150 EFX-HV Marine Solarpanel Flexible 150W

WATTSTUNDE WS150 EFX-HV Marine Solarpanel Flexible 150W Vi har alu ramme solpaneler på vores campingvogn men ønsker at udvide vores solcelleanlæg. Efter lang tid søgen efter kvalitets flexibel solpanel faldt valget på WATTSTUNDE® WS150EFX-HV Marine Solarmodul flexibel 150Wp    Solcellemoduler i EFX Active Wire-serien er semi-fleksible moduler monteres med de kraftige Active Wire solceller, som har

Læs mere »
Solara solpanel beslag

Solceller Camping – Serie eller parallel

Lad se på forskellen – Solpaneler: Serie eller parallel Hvad er forskellen mellem ledningsføring af solpaneler i serie eller parallel? Når du kobler flere solpaneler sammen i et system, har du to valg:Serie og parallel. Det afhænger hovedsageligt af din applikation, om du skal tilslutte dine solpaneler i serie eller parallelt. Lad os undersøge forskellene, og hvornår

Læs mere »
Solceller mange Rosenholm Camping

Camping Solceller – Hvor varme bliver solpaneler ?

Optimal effekt ved høj celletemperatur Løsningen til at forbedre MPPT-controllerens ydeevne ved høje celletemperaturer er at øge panelspænding ved at øge antallet af celler i serie. Denne løsning er naturligvis ikke anvendelig til PWM-controllere: øge antallet af celler i serien vil reducere ydeevnen ved lav temperatur.I tilfælde af MPPT-controlleren: udskift 12 V / 100 W-panelet

Læs mere »


Deltag i vores Facebook gruppe:

Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik


Camping-Udstyr-Teknik:

Deltag i facebook gruppen Camping Udstyr, Teknik. En hyggelig gruppe som er for alle, og hvor der er god dialog samt hjælp at hente.

Læs Mere




Solceller Camping:

Har du solceller til camping eller overvejer du solceller til camping, kan du med fordel deltage i facebook gruppen Solceller Camping som omhandler alt vedrørende Solceller inden for Camping: Campingvogn, Autocamper, Telt, Teltvogn, Shelter, Campinghytte, Mobilhome eller Bivuak m.v..

Solceller Camping - Facebook Gruppe



Læs Mere


Summary
Article Name
Det rigtige kugletryk
Description
Det rigtige kugletryk er vigtigt for, at opnå stabil kørsel med campingvogn.
Author
Publisher Name
Caravaninfo.dk
Publisher Logo

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top