Undgå at beskadige 12 volt batteri i campingvogn
Korrekt opladning af 12 volt batteri i campingvognen har stor betydning for levetiden af dit batteri samt for max batteri kapacitet.
Et Campingvogn/ Mover batteri som ikke bliver opladet korrekt vil medføre levetiden bliver reduceret ligesom kapaciteten kan blive reduceret. Herudover vil din Campingvogn Mover måske ikke yde max hvis den ikke får 12 volt konstant under brug af mover.
Nogle campister har ikke kvalitets oplader til forbrugsbatterier. Disse opladere kan ofte ikke oplade batteriet 100 %, hvorved batteriet efter nogen tids brug vil opbygge sig en større belægning af sulfat .
Man bør vælge en batterilader som passer til batteriet
Man bør vælge en batterilader som passer til batteriet samt er fremtidssikret til at kunne lade de forskellige batterier som er på marked, derved skal man ikke ud og købe ny batterilader ved skift af batteri. Undersøg altid om batteriopladeren passer til batteriet.
Ved valg af forkert batterilader eller hvis man ikke indstiller sin batterilader korrekt vil det medføre batteriet ikke har den max levetid som man forventer – Ligesom batteriets kapacitet ikke er max.
Montering af batteri og batterilader hos campingvognforhandler
Campister har ofte opfattelsen af en campingvognsforhandler monterer et batteri samt batterilader som passer sammen. Det er desværre ikke tilfældet, ligesom campingvognforhandleren ikke altid indstiller batteriladeren korrekt efter installation samt inden aflevering til kunden.
Du bør derfor selv sikre dig, at din batterilader er indstillet korrekt – Det vil sige er indstillet til korrekt ladning. Det kan du naturligvis kun hvis campingvognsforhandleren har monteret en batterilader som passer til dit batteri og således kan lade batteriet korrekt.
Indstilling af batterilader – Batterilader som passer til dit batteri
Campister har kontaktet caravaninfo ved køb af batterier og batterilader, og vi har bla. bemærket campisten ikke har indstillet sin batterilader korrekt eller har købt den forkerte batterilader som ikke kan lade med den spænding som batteriet skal havde for at blive ladet korrekt op og derved havde max levetid samt effekt.
Vi har været i kontakt med nogle campister som har købt et Optima Yellow top batteri som har haft kort leve tid grundet forkert ladning som ofte skyldtes batteriladeren ikke er egnet til opladning af batteriet. En intelligent batterilader fra f.eks Victron Blue Smart Ip67 kan lade korrekt samt genoprette batteriet tilbage i normal status.
Vi var i dialog med campisten og batteriladeren kunne lade batteriet korrekt, der havde i meget lang tid været underladning på batteriet. Efter køb af anden batterilader Victron Blue Smart IP67 fik campisten reddet sit Optima Yellow Top samt sikret der fremadrettet sker opladning med tilhørende, herved opnår campisten max kapacitet fra batteriet. Ved brug af recondition samt korrekt ladning efterfølgende fungerede batteriet som det skulle.
For lav lade spænding samt anvendelse af batterilader som ikke er intelligent batterilader kan ødelægge dit batteri. Nogle batteriladere kan ikke lade med korrekt spænding, og er ikke en intelligent kvalitets batterilader – Se mere jf. nedenstående.
Årsager som kan medføre afkortet levetid af dit batteri
Nedenstående er blot nogle af flere – Opladning af 12 volt batteri:
- HIGH (14,7 V): Anbefales til oversvømmede bly-calcium-batterier, Optima-spiralcellebatterier og Odyssey-batterier.
- NORMAL (14,4 V): Anbefales til oversvømmede fladcelle antimon batterier (startbatterier), batterier med flade plader (gel og AGM).
- Li-ion-batterier (Lithium) lider ikke af sulfatdannelse. Men Li-ion-batterier er meget følsomme over for under- eller overspænding. Li-ion-batterier er derfor ofte forsynet med en integreret celleudligning og kredsløb til underspændingsbeskyttelse (UVP – Under Voltage Protection ).
NB. Nogle opladere med beskyttelse mod omvendt polaritet genkender ikke et batteri, når UVP er blevet udløst, og vil ikke automatisk nulstille UVP og påbegynde opladning. - Li-ion-batterier (Lithium) bør ikke oplades hvis batteriets temperatur er under 0 grader. Der findes batterier med indbygget batterilader som hvor der ikke kan ske opladning når batteriet har en temperatur under 0 grader.
- Et batteri er 100% opladet fryser først ved ca. -70 grader. Batteri med 50% opladning kan først fryse ved ca. – 25 grader. Batterier uden strøm kan fryse ved – 7 grader. Sørger du for dit batteri har 50% ladning kan det klare de værste kulde grader i Danmark.
- Bly/Syre batteri bør ikke aflade mere end 50 %:Batteriet bør ikke aflade mere end 50 %, det vil sige, hvis spænding måles under 12,4 V eller væskens (syrens) vægtfylde er under 1,22, skal batteriet genoplades. Det er svært at måle nøjagtigt, og batteriet må ikke have været opladet eller i brug det sidste døgns tid. “Lukkede”/ventilregulerede batterier kan ikke syremåles, her må man nøjes med voltmåling eller få testet sit batteri på en digital batteritester hos en en virksomhed som har batteritester.
NB. Batteriet virker med fuld styrke, lige til det ret pludselig »dør«. Hvis det hurtigt bliver »fladt« igen efter opladning, er det antageligt »dødt« og må kasseres. - Omvendt polaritet sørger for, at hverken batteri eller oplader bliver beskadiget.
- Overladning af batteri – Betyder ganske enkelt, at batteriet oplades for meget, og det sker som regel enten pga. for høj ladespænding, eller ved at opladeren ikke afbryder ladningsforløbet i en længere periode. Skyldtes ofte at batteriladeren ikke er en intelligent batterilader og kan ikke genkende et batteri samt automatisk tilpasse opladning. Overladning koger plader i stykker i batteriet.
- Bulet batteri = Overladet batteri, dette kan dog ske af flere årsager bla. sker det tit ved at batterilader bliver sat til et fuldladet batteri og med en dårlig kvalitet batterilader med fixed ladetid, og ikke hvor batterilader ser hvor hurtig den går i absorption.
Indstilling bør være korrekt så det passer til dit batteri
Ladealgoritmer
Intelligent ladealgoritme med valgfri regenerering for blyakkumulatorer
Ladespændinger ved rumtemperatur:
For 24V opladere: alle spændingsværdier skal ganges med 2 -Kilde Victron.
NORMAL (14,4 V): anbefales til oversvømmede fladcelle antimon batterier (startbatterier), batterier med flade plader (gel og AGM).
HIGH (14,7 V): anbefales til oversvømmede bly-calcium-batterier, Optima-spiralcellebatterier og Odyssey-batterier.
LI-ON: (14,2V) anbefales til Lithium batterier
Selvudladning
Vintersikre 12 volt Campingvogn/Mover batteri bør ske fordi alle batterier selvudlades, og fritidsbatteri har ca. 5-6 % selvudladning pr. måned ved 20°C, hvor imod lithium batteri har meget lav selvudladning. Hvis dit batteri står hen i længere tid bør der ske genopladning. Batteriets selvudladning bliver mindre jo mere kulde det bliver udsat for. Feks. halveres selvudladningen for hver 10°C temperaturen falder (ved 20°C 5-6 % ved 10°C ca. 2,5- 3 %), batteriet bør derfor opbevares et koldt sted for at undgå for meget selvudladning, med mindre du har mulighed for opladning. Du kan f.eks fjerne batteripolerne og der vil kun være selvudladning, ikke noget forbrug.
Gel samt AGM batteriers selvudladning er lavere, og du kan forvente et fuldt opladet (100%) batteri, kan opbevares uden forbrug i ca. 6 måneder ved 10°C uden det giver problemer, afhængig af batteritype samt at du har koblet alt forbrug fra på batteriet. Dog er det bedst batteriet får en genopladning (100%) efter ca. 3-4 måneder, og har du forbrug på batteriet bør det oplades oftere. Du kan f.eks fjerne batteripolerne og der vil kun være selvudladning, ikke noget forbrug.
Lithium batterierne vil ofte være det rigtige valg – Udover lav vægt er de modstandsdygtige overfor stød, vibrationer og har en lav selvafladning. Der findes lithium batterier med indbygget hoved afbryder (smart) som styres via app, og med indbygget batterilader og regulator til solceller eller opladning ved kørsel med campingvogn – Læs mere herom i nedenstående artikel.
Inden vinterhi bør du sørge for batteriet bliver fuldt (100%) opladet inden du sætter dit batteri i vinterhi.
Batterikapacitet ved kulde og minus grader
Hvis et batteri er 100% opladet fryser det først ved ca. -70 grader. Batteri med 50% opladning kan først fryse ved ca. – 25 grader. Sørger du for dit batteri har 50% ladning kan det klare de værste kulde grader i Danmark.
Hvad bør du gøre når campingvognen skal i vinterhi
Der bør ikke være forbrug på dit batteri mens batteriet står i vinterhi, med mindre du genoplader batteriet nogle gange i vinterperioden.
Husk at hvis du ikke har fjernet polskoene “alle tilslutninger”, vil der kunne forekomme større udladning, og batteriet har således behov for genopladning oftere i løbet af vinteren.
Hvis du ikke genoplader dit batteri nogle gange i vinterperioden, og du ikke vintercamperer, kan du med fordel fjerne polskoene til batteriet. Batteriet kan blive i campingvognen, men sørg for batteriet bliver fuldt (100%) opladet inden du sætter dit batteri i vinterhi.
Hvad bør du gøre når campingvognen skal anvendes efter vinterhi
Start sæsonen med, at monterer polskoene, og “genoplad batteriet 100 % inden batteriet tages i brug”, tjek om batteriet er 100% opladet med en batterivagt eller et multimeter.
Varme opstår ved brug samt ved genopladning af batteriet – Anvend kun gode kvalitets batteriladere.
Husk at dit batteri kapacitet reduceres ved kulde:
Et fuldt opladet batteri som “belastes i kulde” ved ca.:
+ 25°C giver 100 %
+/- 0°C giver 75 %
– 18°C giver 50%
Bly/Syre batteri bør ikke aflade mere end 50 %:
Batteriet bør ikke aflade mere end 50 %, det vil sige, hvis spænding måles under 12,4 V eller væskens (syrens) vægtfylde er under 1,22, skal batteriet genoplades. Det er svært at måle nøjagtigt, og batteriet må ikke have været opladet eller i brug det sidste døgns tid. “Lukkede”/ventilregulerede batterier kan ikke syremåles, her må man nøjes med voltmåling eller få testet sit batteri på en digital batteritester hos en en virksomhed som har batteritester.
NB. Batteriet virker med fuld styrke, lige til det ret pludselig »dør«. Hvis det hurtigt bliver »fladt« igen efter opladning, er det antageligt »dødt« og må kasseres.
Lithium batteri
Lithium batterierne vil ofte være det rigtige valg – Udover lav vægt er de modstandsdygtige overfor stød og vibrationer og har en lav selvafladning. Victron har bygget et lithium batteri specielt til brug for campingvogn og Mover brug med indbygget hoved afbryder (smart) som styres via app, og med indbygget batterilader og regulator til solceller eller opladning ved kørsel med campingvogn
Lithium batterier er blevet populært blandt campister fordi lithium batterier har mange fordele., bla.:
- Lav vægt
- Stabilt ren 12 volt, Stor ydelse og Lav vægt
- Med et lithium-batterier kan du typisk trækker 70-100% mere strøm ud af lithium batterier end almindelige bly/syre batterier før at spændingen falder og sammenholdt med ekstra lang levetid
- Lang levetid
- Lidt dyrere ved køb men ved beregning af ydelse, levetid m.v. ser regnestykket godt ud til fordel for lithium batteri.
- Victron Peak Power Pack lithium batteri har bla. indbygget hoved afbryder som medføre der ikke kan ske forbrug på batteriet når campingvognen ikke anvendes f.eks vinterhi
- Victron Peak Power Pack lithium batteri kan du bla.u via App aflæse oplysninger om batteriets kapacitet, Volt, Temperatur, Slukke batteriet m.v. – Batteriet har således indbygget batterivagt .
Aflæsning af Victron Peak Power Pack lithium batteri fra Ipad eller Iphone eller Android[/caption]
- Lithium batterier bør ikke oplades hvis selve batteriet har en temperatur under 0 grader – Forbrug på et lithium kan ske ned til ca. minus 20 grader.
Et lithium batteri leverer stabilt og ren 12 volt ved brug af Mover eller andet el forbrug, hvilket er optimalt for Mover samt andet el udstyr. En mover som ikke får konstant 12 volt leverer ikke max ydelse, og det kan evt. belaste moveren. Et Lithium batteri leverer stabilt 12 volt selv når batteriet er på 26% eller 96%.
Bly/Syre batterier
Ved anvendelse af bly/syre batteri kan du med fordel monterer en batterivagt fra CTEK eller du kan anvende en batterilader fra Victron f.eks Victron IP 65/ IP67 Blue Smart ( se nedenstående aflæsninger).
Med en batterilader fra Victron sikre du korrekt opladning samtidig du kan aflæse hvor mange volt batteriet har, strøm forbrug ladecyklus m.v. – Dog kræver det batteriladeren er tilsluttet 230 volt.
Ved anvendelse af Victron Peak Power Pack Lithium batteri får man all-in-one indbygget batterilader, kan oplade mens du kører med campingvognen og du kan aflæse data på batteriet uden at være tilsluttet 230 volt.
Der findes flere muligheder, vi har blot nævnt nogle.
Læs Mere om Victron Batterilader
Læs Mere om Victron Peak Power Pack Lithium batteri
Læs Mere om CTEK Batterivagt
Du kan aflæse følgende via din Smartphone/ Ipad :
CTEK batterivagt
Victron Blue Smart batterilader
Peak Power Pack Lithium batteri

Hvilken batterilader bør du anskaffe dig
Der findes batteriladere på marked som efterlever vores krav og forventninger. Kan anvendes til næsten alle typer 12 volt batterier inkl. lithium batterier. Ved anskaffelse af sådan kvalitets batterilader sikre man sig korrekt opladning, lang leve tid på batterilader og batteri. Herudover skal man ikke ud og købe ny batterilader hvis man skifter batteri til f.eks lithium batteri eller anden type batteri.
Vi har valgt at monterer en Vicetron Blue Smart IP67 kvalitets batterilader som sikre skånsom opladning, lang levetid af batteriet, er fuldstændig støjfri: ingen køleventilator eller andre bevægelige dele. Høj driftssikkerhed og med 5 års garanti og indvendige komponenter er støbt voks således er den ekstra sikret mod komponenter tager skade ved vibrationer, stød eller andre påvirkninger.
Indstil, overvåg og opdater opladeren (tilføj nye funktioner, når de bliver tilgængelige) via Apple og Android-smartphones, tablets eller andre enheder – Blot for nævne nogle, læs mere via link Victron Blue Smart IP67.
Skriv evt. nederst på siden i kommentarfelt eller Læs hvad andre har oplevet nederst på siden i kommentar felterne.
Nye indlæg

Campingvogn Renovering: Fra Slidt til Som Ny
Campingvogn Renovering: Fra Slidt til Som Ny At renovere en campingvogn kan være en både spændende og udfordrende proces, der forvandler en ældre og måske nedslidt vogn til et hyggeligt og funktionelt hjem på hjul. Uanset om du har købt en brugt campingvogn eller vil opgradere din nuværende, er der mange ting at tage højde

Solcelleanlæg til Campingvogn og Autocamper – Den Ultimative Guide
Solcelleanlæg til Campingvogn og Autocamper – Den Ultimative Guide At tage på campingtur i en campingvogn eller autocamper giver en fantastisk frihed. For at gøre oplevelsen endnu bedre kan du investere i solceller, der sikrer, at du altid har strøm til dine elektriske apparater – uanset hvor du befinder dig. I denne guide gennemgår vi

Leje af Campingvogn, Hytter eller Tiny House – Hvad Skal du Vælge?
Leje af Campingvogn, Hytter eller Tiny House – Hvad Skal du Vælge Campinglivet har aldrig været mere populært, og der er mange muligheder for at komme tæt på naturen uden at give afkald på komforten. Hvis du planlægger en ferie i det fri, står du måske over for valget mellem at leje en campingvogn, en

Solceller til Campingvogn: Guide til Bæredygtig Camping
Solceller til Campingvogn: Guide til Bæredygtig Camping Solceller på campingvogne er blevet en populær løsning for campister, der ønsker at nyde friheden ved off-grid camping uden at gå på kompromis med moderne bekvemmeligheder. Med et solcelleanlæg kan du oplade batterier, drive køleskab, lys og andre elektriske apparater – alt sammen med ren, bæredygtig energi. Fordele

Campingliv i Campingvognen om Vinteren – En Magisk Oplevelse
Campingliv i Campingvognen om Vinteren – En Magisk Oplevelse Camping behøver ikke kun at være en sommeraktivitet. At tage på camping i vintermånederne åbner op for en helt ny verden af oplevelser. Forestil dig at vågne op til en frostklar morgen, hvor snefnuggene daler blidt udenfor, mens du nyder en varm kop kaffe i din

Små eller store campingvogne – Hvad er mest populært?
Små eller store campingvogne – Hvad er mest populært? Hvad er mest populært? Campinglivet er en elsket ferieform for mange danskere, men når det kommer til valg af campingvogn, er der stor variation i præferencer. Nogle foretrækker små og lette campingvogne, mens andre sværger til de store og rummelige modeller. Men hvad er egentlig mest

Campingvogne og Autocampere: Nedgang i antal vogne ?
Campingvogne og Autocampere: Nedgang i antal vogne ? Ifølge Danmarks Statistik var der i 2014 registreret cirka 139.600 campingvogne i Danmark. Dette antal faldt til omkring 110.000 i 2023, hvilket svarer til et fald på 21% over ti år. Antallet af autocampere har derimod været stabilt i samme periode, med cirka 13.000 registrerede køretøjer både

Afskrivning af Campingvogne og Autocampere: En Guide til Værdiforringelse og Økonomiske Overvejelser
Afskrivning af Campingvogne og Autocampere Afskrivning af Campingvogne og Autocampere: En Guide til Værdiforringelse og Økonomiske Overvejelser Campingvogne og autocampere er populære valg for rejselystne, der ønsker frihed på hjul. Men som med alle køretøjer mister de værdi over tid. Afskrivning er en vigtig faktor at overveje, når man køber, ejer eller sælger en campingvogn

Elbil og Campingvogn: Kan Det Lade Sig Gøre?
Elbil og Campingvogn Elbil og Campingvogn: Kan Det Lade Sig Gøre? Kombinationen af elbil og campingvogn bliver stadig mere populær i takt med, at elbiler vinder indpas som en miljøvenlig og økonomisk transportform. Men hvordan fungerer det i praksis at tage på campingtur med en elbil? Her gennemgår vi fordele, udfordringer og tips til en
Deltag i vores Facebook gruppe:
Facebook Gruppe Camping-Udstyr-Teknik
Camping-Udstyr-Teknik:
Deltag i facebook gruppen Camping Udstyr, Teknik. En hyggelig gruppe som er for alle, og hvor der er god dialog samt hjælp at hente.
Solceller Camping:
Har du solceller til camping eller overvejer du solceller til camping, kan du med fordel deltage i facebook gruppen Solceller Camping som omhandler alt vedrørende Solceller inden for Camping: Campingvogn, Autocamper, Telt, Teltvogn, Shelter, Campinghytte, Mobilhome eller Bivuak m.v..Solceller Camping - Facebook Gruppe

